Potencjalne korzyści uczestników klastra:
-
Uzyskanie finalnie niższego kosztu energii
-
Pozyskanie dofinansowania dla planowanych inwestycji
-
Udział w aukcjach energii dedykowanych dla klastrów
-
Rozwiązanie lokalnych problemów związanych m.in. z:
-
niską emisją,
-
rozwojem nowych źródeł energii (energetyka rozproszona),
-
wzrostem świadomości mieszkańców w zakresie postaw ekologicznych,
-
utrzymaniem statusu gmin uzdrowiskowych czy tworzeniem wizerunku zielonej gminy,
-
tworzenie nowych miejsc pracy,
-
rozwojem obszarów słabo rozwiniętych.
-
Cele tworzenia klastrów energii:
-
Tworzenie samobilansujących się obszarów sieci elektroenergetycznej
-
Rozwój energetyki odnawialnej
-
Zapewnienie niezawodności dostaw oraz niskich cen energii i usług dystrybucyjnych na danym obszarze
-
Poprawa lokalnego bezpieczeństwa energetycznego poprzez tworzenie samowystarczalnych energetycznie regionów – zwiększenie efektywności energetycznej
-
Zapewnienie lepszych warunków działania dla lokalnych przedsiębiorców, przyciągnięcie nowych inwestorów
-
Wsparcie gospodarki niskoemisyjnej, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko
-
Modernizacja obszarów wiejskich i wspieranie rozwoju gmin
-
Dywersyfikacja dochodów na obszarach wiejskich
-
Tworzenie nowych miejsc pracy
-
Obniżenie kosztów energii elektrycznej ponoszonych przez samorządy
-
Wzrost innowacyjności – współpraca z instytucjami naukowymi oraz B+R
-
Wzrost świadomości społeczeństwa lokalnego odnośnie wytwarzania i zużywania energii elektrycznej oraz cieplnej
Role kluczowych uczestników klastra energii:
Wytwórcy energii
Mogą być inicjatorami klastra, zainteresowanymi jego rozwojem z uwagi na sprzedaż energii oraz możliwość realizacji nowych inwestycji
w infrastrukturę techniczną, w tym w szczególności w wytwarzanie energii.
Koordynator klastra energii
Może być nim jeden z członków klastra lub może być podmiotem powoływanym specjalnie do pełnienia tej funkcji w ramach klastra. Prowadzi bieżące sprawy klastra, obsługę administracyjną, zapewnia obsługę prawną, podatkową, reprezentuje klaster na zewnątrz. Pełni funkcje spółki obrotu przy współpracy z OSD.
Odbiorcy końcowi
Związani z klastrem z uwagi na perspektywę
i możliwość optymalizacji kosztów dostaw i poprawę jakości energii.
Jednostki Samorządu Terytorialnego
Są ważnymi interesariuszami klastra. Mogą być inicjatorami jego utworzenia z uwagi na perspektywę i możliwość optymalizacji kosztów dostaw i poprawę jakości energii, jak również możliwość bycia pośrednim beneficjentem zwiększonych możliwości uzyskania dofinansowania za pośrednictwem klastra.
Przedsiębiorstwa
Jednostki prowadzące działalność gospodarczą (małe, średnie i duże przedsiębiorstwa) powiązane
z wykorzystywaniem energii – produkcja, handel i usługi. Przedsiębiorstwa te, zależnie od wielkości mają różne potrzeby jakościowe i ilościowe, które muszą być zapewnione w całości lub części przez klaster energii.
Przedsiębiorstwa transportu publicznego
Ich członkostwo w klastrze ma na celu zapewnienie sobie dostępu do paliw niskoemisyjnych (biopaliw) lub energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych lub ze źródeł odpadowych z przemysłu (rozwój transportu niskoemisyjnego – elektromobilność).
Klastry Energii w działaniach Ministerstwa Energii
I kwartał 2016 – powołanie Grup Roboczych ds. Klastrów energii: ustalenia dotyczące koncepcji klastra energetycznego, zakresów prawno-finansowych, czy tematów pilotażowych wdrożeń.
Marzec 2017 – publikacja dokumentu pt. Koncepcja funkcjonowania Klastrów Energii w Polsce (konsultacje i termin wnoszenia uwag do dokumentu wyznaczono na dzień 30.03.2017 - zestawienie uwag)
30.03.2017 – wyznaczony przez ME pierwszy termin rejestracji inicjatyw klastrowych w bazie ME – stworzenie bazy Klastrów Energii w Polsce (ankieta)
05.04.2017 – zamknięcie terminu nadsyłania projektów Koncepcji pilotażowych klastrów Energii (ze strony TEE wystosowano: Zarys Koncepcji Karkonoskiego Klastra Energii – pilotaż oraz Koncepcję projektu inicjatywy klastrowej „Słoneczna elektrownia Tatry”, podejmowanej z powiatem tatrzańskim)
07.06.2017 – organizacja seminarium pt. „Klastry energii – inicjatywy lokalne w kierunku nowoczesnej gospodarki energetycznej” we współpracy z UMWD – prezentacja i ujednolicenie informacji nt. inicjatyw klastrowych w województwie dolnośląskim.
30.06.2017 – ogólnopolska konferencja "Klastry energii w Polsce oraz możliwości ich finansowania w ramach POIiŚ
2014-2020 – sektor energetyka" (link oraz prezentacje)
TAURON Ekoenergia w klastrach:
-
1. Karkonoski Klaster Energii
Data utworzenia: 04.04.2017r.
Certyfikat Ministerstwa Energii z wyróżnieniem z 9 maja 2018 r.
Dnia 24 stycznia 2017r. podpisano List Intencyjny dotyczący współpracy w kierunku utworzenia Karkonoskiego Klastra Energii. Efektem prac było podpisanie w dniu 4 kwietnia 2017r. Porozumienia o ustanowieniu Karkonoskiego Klastra Energii. Stronami Porozumienia powołującego Karkonoski Klaster Energii są:
Związek Gmin Karkonoskich z siedzibą w Bukowcu, TAURON Ekoenergia sp. z o.o. – Koordynator Klastra, Karkonoskie Centrum Gospodarki Odpadami sp. z o.o. z siedzibą w Bukowcu, Green Energy Power sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, „POLTEGOR – INSTYTUT” - Instytut Górnictwa Odkrywkowego z siedzibą we Wrocławiu, Instytut Niskich Temperatur i Badań Strukturalnych im. Włodzimierza Trzebiatowskiego Polskiej Akademii Nauk z siedzibą we Wrocławiu,
Karkonoski Klaster Energii działa na obszarze gmin: Piechowice, Szklarska Poręba, Karpacz, Kowary, Mysłakowice, Podgórzyn oraz Jeżów Sudecki, leżących w granicach powiatu jeleniogórskiego.2. Energetyczny Klaster Oławski ”EKO”
Data utworzenia: 11.08.2017r.
Certyfikat Ministerstwa Energii z 9 maja 2018 r.
Porozumienie o ustanowieniu Energetycznego Klastra Oławskiego EKO, jako inicjatywy wielu organizacji, wytwórców i przedsiębiorców, którzy potrafią się zorganizować podpisano w dniu 11 sierpnia 2017r.
Członkowie założyciele Klastra to:
TAURON Ekoenergia sp. z o.o. – Koordynator Klastra PROMET - PLAST spółka cywilna z siedzibą w Oławie METALERG sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Oławie Gmina Oława Gmina Miasto OławaPowiat Oławski
Klaster działa na obszarze gminy miejskiej Oława i gminy wiejskiej Oława.
3. Dzierżoniowski Klaster Energii
Data utworzenia: 30.06.2017r.
Certyfikat Ministerstwa Energii z 6 listopada 2018 r.
Dnia 30 czerwca 2017r. podpisano Porozumienie o powołaniu Dzierżoniowskiego Klastra Energii. Porozumienie o ustanowieniu Klastra jest potwierdzeniem zainteresowania inicjatywą klastrową jednostek samorządu terytorialnego powiatu dzierżoniowskiego oraz instytucji i firm, które zadeklarowały chęć współpracy.
Stronami Porozumienia powołującego inicjatywę klastrową są:
Wodociągi i Kanalizacja spółka z o.o. w Dzierżoniowie Stowarzyszenie Ziemi Dzierżoniowskiej Gmina Miejska Dzierżoniów Gminą Bielawa Starostwo Powiatu Dzierżoniowskiego Gmina Dzierżoniów Gmina Pieszyce Gmina Piława Górna
Gmina Niemcza Gmina Łagiewniki
ECO Ekologiczne Centrum Odzysku spółka z o.o. w Pieszycach ZEC Zakład Energetyki Cieplnej spółka z o.o. w Pieszycach Oddział Terenowy Stowarzyszenia „Wolna Przedsiębiorczość” w Świdnicy TAURON Ekoenergia sp. z o.o. – Koordynator Klastra
Klaster działa na obszarze powiatu dzierżoniowskiego. -
1. Klaster Energii „Zielone Podhale”
Dnia 15 września 2016 r. Spółka stała się członkiem klastra energii Zielone Podhale. Przystąpienie Spółki TAURON Ekoenergia do klastra daje możliwość włączenia do budowanej i rozwijanej sieci powiązań elektrowni wodnych należących do TEE – m. in. EW Kuźnice (moc 0,270 MW) i EW Olcza (moc 0,330 MW). Umożliwi to rozwijanie kompetencji Spółki w nowych obszarach wykorzystania energetyki wodnej.
W ślad za wytycznymi Ministerstwa Energii, a także wymogami ustawy o OZE dotyczącymi obszaru inicjatyw klastrowych, Spółka w ramach inicjatywy Zielone Podhale podjęła współpracę z powiatem tatrzańskim w projekcie klastrowym „Słoneczna Elektrownia Tatry”, który został zarejestrowany w bazie Ministerstwa Energii.2. „Brenergia” – Klaster Lokalnego Systemu Energetycznego
Dnia 23.06.2017 r. Spółka TAURON Ekoenergia stała się członkiem inicjatywy klastrowej pn.: „Brenergia – Klaster Lokalnego Systemu Energetycznego”. Utworzenie klastra energetycznego w gminie Brenna (powiat cieszyński, województwo śląskie), jest jednym z celów projektu budowy Krajowego Centrum Aktywnego Wypoczynku, ujętego w przyjętej przez Rząd RP Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Celem inicjatywy klastrowej jest m. in. stworzenie warunków i dbałość o samowystarczalność energetyczną gminy Brenna, rozwiązanie problemu niskiej emisji, uporządkowanie gospodarki wodnej w zakresie małej retencji i wód powierzchniowych, a także promocja i udostępnianie walorów turystycznych w warunkach zrównoważonego rozwoju.
Celem nadrzędnym klastra jest także rozwój odnawialnych źródeł energii, inicjowanie i prowadzenie działań związanych z rozwojem energetyki rozproszonej gminy Brenna, poprawa lokalnego bezpieczeństwa energetycznego, dbałość o efektywność ekonomiczną i energetyczną realizowanych przedsięwzięć. Z uwagi na fakt, iż klaster posiada już koordynatora, rola Spółki TAURON Ekoenergia w tej inicjatywie sprowadza się do Partnerstwa, które polega na uczestnictwie w pracach organów klastra oraz wspólnej budowie Lokalnego Systemu Energetycznego, opartego na OZE, uwzględniającego obszar magazynowania energii oraz inteligentnych systemów zarządzania3. Klastry energii jako projekt badawczo rozwojowy (B+R)
Dnia 29.06.2017 r. Spółka TAURON Ekoenergia uzyskała rekomendację Dyrektora Wykonawczego ds. Badań i Innowacji w TPE dotyczącą uruchomienia projektu badawczo-rozwojowego pn. „Klastry Energii – pilotaż roli koordynatora”. Celem projektu jest zbudowanie kompetencji TAURON Ekoenergia jako koordynatora klastrów, w ramach trzech struktur klastrowych jako pilotażowych:
1. Karkonoskiego Klastra Energii – certyfikowany, pilotażowy klaster energii
2. Energetycznego Klastra Oławskiego EKO – certyfikowany, pilotażowy klaster energii
3. Dzierżoniowski Klaster Energii – certyfikowany, pilotażowy klaster energii
Podejmowane działania dotyczą obszaru innowacyjnego nie tylko w kontekście działań Spółki, ale i Grupy, jak również regionów, w których powoływane są inicjatywy klastrowe. Z uwagi na brak przepisów i mechanizmów regulujących działalność i funkcjonowanie struktur klastrowych w Polsce, w ramach projektu opracowany zostanie model biznesowy dla usługi koordynatora klastra energii, koncentrujący się na rozwoju energetyki rozproszonej poprzez klastry energii - z ujęciem szans i ryzyk dla Grupy TAURON i Spółki TAURON Ekoenergia.
Trwają prace nad projektowaniem i przygotowaniem narzędzi umożliwiających Spółce wypełnienie głównego założenia usługi koordynatora klastra energii, jakim jest pełnienie funkcji operatora techniczno-handlowego w klastrze. Celem działań jest prowadzenie i odpowiedzialność za bilansowanie energią i sprzedaż energii wytworzonej w źródłach OZE w klastrze, odbiorcom końcowym (uczestnikom klastra). Usługa będzie realizowana dzięki pozyskanej przez Spółkę koncesji na obrót oraz przy wykorzystaniu oprogramowania umożliwiającego odpowiedni obrót wytwarzaną energią (regulacja mocy wytwarzanej w celu lokalnego zbilansowania wytwarzania z poborem). Komercjalizacja usługi koordynatora jest planowana na IV kwartał 2020 roku (wprowadzenie nowego produktu/usługi do oferty TEE).4. Spółka przystąpiła do kolejnych inicjatyw klastrowych:
Jeleniogórskiego Klastra Odnawialnych Źródeł Energii (31.01.2018 roku);
Klastra Energii „Energia + Jerzmanowice – Przeginia” (8.02.2018 roku);Zgorzeleckiego Klastra Rozwoju Odnawialnych Źródeł Energii i Efektywności Energetycznej (8.02.2018 roku);Izerskiego Klastra Odnawialnych Źródeł Energii (3.04. 2018 roku).
Na obszarze klastra izerskiego i jeleniogórskiego zlokalizowane są należące do TEE źródła wytwórcze:
EW Pilchowice I, EW Pilchowice II i EW Włodzice – klaster izerski oraz EW Bobrowice IV – klaster jeleniogórski.