Dialog, równość i bezpieczeństwo – odpowiedzialne podejście TAURONA do pracowników
W 2024 roku Grupa TAURON przeprowadziła badanie istotności, w ramach którego interesariusze wskazali jako kluczowe kwestie związane z poszanowaniem podstawowych praw pracowniczych, prowadzeniem otwartego dialogu z załogą oraz zapewnieniem wysokich standardów bezpieczeństwa pracy – szczególnie w jednostkach, gdzie występuje podwyższone ryzyko wypadków.
Silny akcent położono również na równe traktowanie, które w Grupie TAURON jest integralnym elementem już od etapu rekrutacji i towarzyszy pracownikom przez cały okres zatrudnienia. W odpowiedzi na oczekiwania interesariuszy, Grupa na bieżąco aktualizuje wewnętrzne regulacje.
Kolejnym istotnym obszarem dla pracowników jest komunikacja oparta na dwustronnym dialogu – pracownicy mogą dzielić się swoimi opiniami i pomysłami, a firma aktywnie reaguje, wdrażając część z tych propozycji w życie. Przykładem takich działań są m.in. regularne badania opinii oraz inicjatywa #Twój Głos ma MOC.
W kontekście transformacji energetycznej Grupa TAURON podejmuje szereg działań, mających na celu ograniczenie jej negatywnych skutków oraz wykorzystanie nowych możliwości. Wprowadzane są programy osłonowe, których celem jest wsparcie pracowników w czasie zmian. Prowadzona jest kompleksowa analiza zatrudnienia, identyfikująca osoby uprawnione do skorzystania z urlopu energetycznego i innych form wsparcia. Towarzyszy temu uruchomiona infolinia oraz indywidualne spotkania informacyjne w oddziałach, poświęcone tematom transformacyjnym.
W obliczu zmian organizacyjnych, takich jak zamykanie wybranych jednostek czy rozwój OZE, podejmowane są konkretne działania mające na celu zwiększenie poczucia stabilności zatrudnienia, w tym:
- pilotażowe programy szkoleniowe wspierające przekwalifikowanie i dostosowanie kompetencji do potrzeb Grupy TAURON,
- dodatkowe szkolenia rozwijające uniwersalne umiejętności, m.in. w zakresie IT i kompetencji miękkich,
- szeroka oferta szkoleń zawodowych i możliwości podnoszenia kwalifikacji,
- bezpłatne konsultacje psychologiczne dla pracowników,
- analizy służące opracowaniu indywidualnych propozycji relokacji w ramach Grupy,
- spotkania kadry zarządzającej z pracownikami, podczas których omawiane są planowane zmiany i działania zabezpieczające zatrudnienie.
Zgodnie z Polityką Poszanowania Praw Człowieka, Grupa TAURON nie dopuszcza przypadków pracy dzieci, pracy przymusowej ani obowiązkowej, co znajduje potwierdzenie również w przepisach Kodeksu pracy.
Wszystkie te działania świadczą o odpowiedzialnym podejściu TAURONA do pracowników – jako kluczowych interesariuszy, których potrzeby, bezpieczeństwo i rozwój są traktowane priorytetowo.
Rozwój i szkolenia pracowników
Rozwój pracowników jest wpisany w Strategię Grupy oraz Politykę Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Grupie TAURON. Pracownicy mogą brać udział w różnych formach podnoszenia kwalifikacji, które zapewnią zdobycie specjalistycznej wiedzy, umiejętności, pozyskanie odpowiednich uprawnień oraz rozwój kompetencji. Udział w inicjatywach rozwojowych opiera się m.in. na założeniach opisanych w Zasadach Podnoszenia Kwalifikacji Pracowników – dokumencie funkcjonującym w poszczególnych spółkach, z uwzględnieniem specyfiki każdej spółki.
W grudniu 2024 r. zaktualizowano Zasady Podnoszenia Kwalifikacji Pracowników w spółce TAURON Polska Energia. Celem aktualizacji było dostosowanie Zasad do bieżących potrzeb biznesowych spółki, ułatwienie pracownikom udziału w inicjatywach oraz zachęcenie ich do rozwoju swojej wiedzy i kompetencji. W ślad za tą zmianą pozostałe spółki Grupy TAURON aktualizują obowiązujące u nich Zasady.
W 2024 r. łączna liczba godzin szkoleniowych w Grupie TAURON wyniosła 366 969.
Rozwój do kwadratu – webinaria dla pracowników TAURONA
„Rozwój do kwadratu” to cykl webinariów dla pracowników Grupy TAURON, skupiony na rozwoju, współpracy, dzieleniu się wiedzą i zdrowiu. W 2024 roku odbyło się 20 spotkań z udziałem ponad 9 000 osób. Tematy? Od inteligencji emocjonalnej po sztukę odpuszczania – wszystko po to, by wspierać potencjał i dobrostan naszej załogi.
E-learning w TAURONIE – rozwój online
Ponad 16 000 pracowników TAURONA ma dostęp do platformy e-learningowej z bogatą ofertą szkoleń – od regulacji wewnętrznych, przez IT i Excela, po kompetencje liderskie. W 2024 roku zrealizowano ponad 59 000 szkoleń. E-learning wspiera rozwój, etykę i codzienną efektywność pracy.
Strefa Menedżera – wsparcie w zarządzaniu
Strefa Menedżera to intranetowa przestrzeń dla kadry zarządzającej TAURONA. W 2024 roku menedżerowie otrzymywali cotygodniowy newsletter oparty na wynikach badania opinii pracowników. Poruszano w nim kluczowe tematy, takie jak zaangażowanie, komunikacja, współpraca czy inkluzywność – z praktycznymi wskazówkami i odnośnikami do materiałów pogłębiających wiedzę.
Polityka Różnorodności w TAURONIE
W grudniu 2024 r. TAURON wdrożył nowe brzmienie Polityki Różnorodności, Równych Szans i Inkluzywności. Dokument określa zasady równego traktowania, przeciwdziała dyskryminacji i promuje otwartość na różnice – niezależnie od płci, wieku, pochodzenia, światopoglądu czy formy zatrudnienia. Polityka stanowi zobowiązanie do poszanowania praw człowieka i budowania środowiska pracy opartego na szacunku, równości i rozwoju, zgodnie z przepisami krajowymi i unijnymi.
TAURON wspiera różnorodność i równe szanse
Dzięki inicjatywom takim jak Program Trenerów Wewnętrznych, Rozwój do kwadratu czy Uniwersytet Otwarty, wspieramy wymianę wiedzy i wzmacniamy współpracę między różnorodnymi grupami pracowników. Dbamy o inkluzywne środowisko poprzez:
szkolenia i wykłady nt. równości płci, inicjatywę Miesiąc Różnorodności, m.in. webinary o relacjach, języku inkluzywnym, bioróżnorodności i pokoleniach, program TAURON bez barier, który eliminuje przeszkody dla osób o szczególnych potrzebach.
Wszystkie działania łączą jeden cel – tworzyć miejsce pracy, z którym chce się wiązać przyszłość.
Społeczeństwo
Grupa TAURON zobowiązuje się do prowadzenia działalności w sposób odpowiedzialny społecznie, uwzględniając interesy i potrzeby społeczności lokalnych. Najważniejszą działalnością Grupy jest zapewnienie usług podstawowych, do których należy dostęp do energii elektrycznej i ciepła. Z punktu widzenia interesów i praw społeczności, kluczowymi celami strategicznymi Grupy są zapewnianie bezpieczeństwa energetycznego i stabilnych dostaw energii elektrycznej i ciepła. Zarówno Strategia jak i Model Biznesowy Grupy TAURON odpowiadają na te oczekiwania społeczności.
Grupa TAURON w działalności operacyjnej uwzględnia poglądy, interesy i prawa społeczności poprzez realizację zobowiązań wynikających m.in. z Kodeksu Odpowiedzialnego Biznesu Grupy TAURON i Polityki Poszanowania Praw Człowieka w Grupie TAURON. Zgodnie ze Strategią oraz w oparciu o Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW, Grupa TAURON konsekwentnie realizuje liczne projekty CSR mające na celu uwzględnienie interesu społecznego, poszanowanie interesariuszy oraz zasad etycznych.
Klienci
Najważniejsi interesariusze Grupy TAURON to 6 milionów Klientów, którzy stanowią rdzeń działalności spółek Grupy i znajdują się w centrum Strategii i modelu biznesowego. TAURON wspiera transformację energetyczną Klientów, dążąc do zapewnienia w perspektywie 2040 r. 100% czystej energii.
Główne działania realizowane przez Grupę TAURON:
- regularne monitorowanie jakości obsługi Klientów, którzy mogą być szczególnie narażeni na skutki i/lub zmarginalizowani (np. osoby starsze, osoby z niepełnosprawnościami),
- dostosowanie punktów obsługi klienta dla osób z niepełnosprawnością (likwidacja barier architektonicznych, dostępność rozwiązania indukcji, oraz dostępność aplikacji Migam),
- uruchomienie w kanale telefonicznym dedykowanej linii dla osób starszych,
- stosowanie w korespondencji pisemnej zasad prostego języka (Inicjatywa TAURON Mówi po Ludzku) oraz odpowiedniej wielkości czcionki we wszystkich formach komunikacji z Klientami, zapewniając pełną czytelność i zgodność m.in. z wymaganiami prawnymi,
- wdrożenie stron internetowych zgodnych z wytycznymi WCAG, umożliwiających łatwy dostęp osobom z ograniczeniami wzroku, słuchu czy mobilności,
- podnoszenie kwalifikacji oraz świadomości pracowników w zakresie obsługi konsumentów lub użytkowników końcowych, którzy mogą być szczególnie podatni na wpływy lub zmarginalizowani (np. szkolenie e-learning Obsługa Klientów z Niepełnosprawnością dedykowane dla wybranych spółek w Grupie).
Cele Grupy TAURON w zakresie obsługi Klientów, które zostały opublikowane wraz ze Strategią Grupy TAURON na lata 2025-2035:do 2030 r. udostępnienie obsługi Klientów dostępnej w modelu 24/7, wirtualnych contact center oraz cyfrowych asystentów, wspieranych przez sztuczną inteligencję,
- do 2035 r. osiągnięcie poziomu 80% e-umów, e-faktur, kontaktów zdalnych, mniej papieru oraz wzrostu wolumenu Klientów korzystających z platform samoobsługowych np. Mój TAURON oraz Moja Dystrybucja,
- do 2035 r. systematyczny wzrost wskaźnika zadowolenia Klienta (NPS) osiągającego poziom minimum 75%,
- do 2040 r. osiągnięcie poziomu 100% sprzedaży energii ze źródeł zero- i niskoemisyjnych dla Klientów Grupy.
Działania CSR
Współpraca z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym (GOPR)
Od 11 lat Grupa TAURON rok w rok współpracuje z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. Instytucja o bogatej tradycji, która od początku swojego istnienia wspiera rozwój ratownictwa górskiego. Razem organizujemy wydarzenia dla naszych pracowników w tym praktyczne szkolenia
z bezpieczeństwa na szlakach górskich, szkolenia z udzielania pierwszej pomocy, a także webinary
i prelekcje.
Współpraca z GOPR-em to nie tylko edukacja. Razem z Partnerem rozwijamy pasje sportowe naszych pracowników oraz przekazujemy ideę work-life balance. Sukcesywnie, co roku organizujemy Mistrzostwa Pracowników Grupy TAURON w Narciarstwie Alpejskim.
Promujemy nie tylko aktywny tryb życia, ale przede wszystkim zwiększamy świadomość na temat bezpiecznego wypoczynku w górach.
Współpraca z Fundacją Szerpowie Nadziei
„Szczęście to jedyna rzecz, która się mnoży, jeśli się ją dzieli." - Od 2023 roku TAURON jest partnerem projektu „Szerpowie Nadziei”. Ta cudowna inicjatywa stworzona przez ludzi gór i dająca nadzieję, spragnionym tych gór osobom z niepełnosprawnościami (nazywanych przez Szerpów Skarbami), na ich przeżywanie i osiągnięcie czegoś, co jeszcze wczoraj wydawało się niemożliwe – zdobycie szczytu. Wolontariusze swoją siłą i determinacją dodają mocy tym, którzy jej potrzebują.
Szerpowie własnymi siłami, nie tylko sami zdobywają szczyty, ale również pomagają Skarbom. Niektórzy wnoszeni są na noszach, inni pokonują trasę na własnych nogach, a jeszcze inni na wózkach, przy pełnej asekuracji Szerpów. To wzajemne wsparcie jest dowodem nie tylko ogromnego serca, ale także prawdziwej pasji do górskich wędrówek.
Współpraca z PAGA – Akademia Liderek ESG i Akademia Liderów Energii
Misją Fundacji PAGA jest bycie platformą kształtującą oraz łączącą pokolenia liderów, którzy swoimi działaniami, pasją oraz wartościami budują lepsze jutro. W centrum działań
są wyjątkowe, młode talenty – przyszli liderzy.
Poprzez współpracę Grupa TAURON aktywnie wspiera młodych ludzi wchodzących w świat zawodowy w pozyskiwaniu kompetencji i doświadczenia. Wspólnie szkolimy ludzi, którzy za kilka lat wejdą do świata zeroemisyjnych źródeł energii.
Od 2024 roku TAURON oraz Fundacja PAGA współpracują wspólnie przy programie Akademia Liderek i Liderów ESG - osób, które przewodzą transformacjom ESG w swoich organizacjach i rozumieją, że radzenie sobie ze złożonością współczesnego biznesu wymaga tworzenia długoterminowej wartości dla interesariuszy.
Kultura – współpraca z Teatrem Śląskim
Tam, gdzie sztuka łączy się z biznesem – TAURON Polska Energia od 2024 roku jest partnerem Teatru Śląskiego. Jako największy ośrodek kulturalny Teatr Śląski wspiera TAURON warsztatami dla pracowników dot. wystąpień publicznych prowadzonych przez wykładowców ze Szkoły Aktorskiej.
Owocem wielomiesięcznej współpracy jest sztuka teatralna dla podopiecznych Stowarzyszenia SIEMACHA, Domu Aniołów Stróżów oraz pracowników GT wraz z ich dziećmi, w której aktorami zostali pracownicy.
Miesiące prób, spotkań, powtarzania scenariusza zaowocują wydarzeniem, w którym blisko 400 osób będzie miało okazję obejrzeć bajkę autorstwa Maliny Prześlugi pt. „Dziób w dziób” w adaptacji reżysera Bartłomieja Błaszczyńskiego.
Współpraca ze Stowarzyszeniem Siemacha
TAURON od 2014 roku współpracuje ze Stowarzyszeniem SIEMACHA, które jest jedną z wiodących organizacji pozarządowych skupiających się na pomocy dzieciom i młodzieży.
Stowarzyszenie prowadzi 20 specjalistycznych placówek dla blisko 2 500 podopiecznych.
SIEMACHA prowadzi trzy nowoczesne centra sportowe: Com-Com Zone, Centrum Sportów konnych oraz Krakowski Instytut Psychoterapii.
Od początku współpracy mieliśmy okazję zorganizować 6 edycji Igrzysk dla pracowników Grupy TAURON - interdyscyplinarnej imprezy sportowej dla wszystkich spółek, którym przyświeca zasada współpracy między pracownikami, budowania przyjaznej atmosfery wewnątrz organizacji, partnerstwa oraz wspierania idei pozytywnej rywalizacji na bazie wspólnej pasji – sportu oraz 6 edycji największego dziecięcego turnieju w piłkę nożną pt. TAURON Junior Cup z finałem w TAURON Arenie Kraków gdzie główną nagrodą był wyjazd na obóz sportowy na Maltę.
Współpraca z PKPS Siatkarz – Turniej TAURON Giganci Siatkówki.
TAURON nieprzerwanie od 2019 jest partnerem charytatywnego turnieju pt. TAURON Giganci Siatkówki. Giganci Siatkówki to turniej siatkarski zaliczany do grona najważniejszych, przedsezonowych turniejów klubowych nie tylko w Polsce, ale też w Europie.
To nie tylko rywalizacja czołowych drużyn w Europie, ale także turnieje dla młodzieży, które mają wśród niej popularyzować tę dyscyplinę sportu oraz mecze gwiazd siatkówki.
Co roku podczas turnieju na boisku spotykają się dwie drużyny – Zawodnicy TAURON oraz Gwiazdy Siatkówki. W zeszłym roku udział wzięli m.in. Krzysztof Ignaczak, Mariusz Wlazły, Marcin Murdzek, Grzegorz Kokociński oraz inni. Dochód z turnieju przekazywany jest na cele charytatywne.
Współpraca z Fundacją Iskierka
W 2024 roku TAURON był partnerem Fundacji ISKIERKA, która opiekuje się ponad 700 podopiecznymi, leczącymi się głównie w 4 specjalistycznych ośrodkach: Chorzowie, Katowicach, Rzeszowie i Zabrzu. Współpraca obejmowała zakup leków, remonty dziecięcych oddziałów szpitalnych, szkolenia dla lekarzy, czy wspieranie badań naukowych.
W Grudniu 2023 roku światło ujrzał zaprojektowany przez Fundację ISKIERKA i jej portal Onkorodzice.pl, - Segregator dla Rodziców dzieci chorych onkologicznie, a w 2024 roku nastąpiła jego dystrybucja i promocja w klinikach w Krakowie, Łodzi, Bydgoszczy, Gdańsku, Wrocławiu, Zielonej Górze, CZD w Warszawie i Lublinie.
Onkosegregator to innowacyjne narzędzie mające na celu wsparcie rodziców dzieci z chorobą nowotworową. Segregator pomaga w organizacji pobytu w szpitalu, dostarcza niezbędnej wiedzy oraz porządkuje dokumentację medyczną. Zawiera karty informacyjne, karty organizacyjne do wypełniania oraz teczkę na dokumenty, stanowiąc kompendium wiedzy i praktyczny organizer dla rodziców i opiekunów.
Współpraca z Policją śląską
Policja śląska wraz z TAURON rok w rok łączą siły, by uczniowie wszystkich szkół podstawowych w województwie śląskim mogli wziąć udział w konkursie pt. „Odblaskowa Szkoła”.
Inicjatywa ma na celu promowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz popularyzowanie noszenia odblasków przez dzieci, młodzież i dorosłych. Akcja ma również uświadomić dyrektorów szkół podstawowych, władze lokalne, rodziców i opiekunów o ważności ich noszenia, aby zwiększyć ich aktywność tym zakresie.
Co roku śląska policja podsumowuje akcje podczas uroczystej gali, gdzie następuje przekazanie nagród pieniężnych oraz rzeczowych dla szkół z województwa śląskiego. Fundatorem nagród już drugi raz z rzędu jest Grupa TAURON.
W zeszłorocznej edycji projektu wzięło udział 150 szkół podstawowych oraz ponad 41 tysięcy uczniów.
Współpraca z UMKS Kęczanin
Klub założony w 2000 roku swoją współpracę z TAURON rozpoczął w roku 2018 roku. Aangażując się w rozwój młodych sportowców poprzez współpracę z UMKS Kęczanin, od kilku lat TAURON wspiera dzieci i młodzież z miejscowości Kęt , promując aktywność fizyczną i zdrowy styl życia.
Współpraca nie tylko pozwala na rozwój sportowy, ale także kształtuje wartości takie jak zespół, dyscyplina i pasja.
Współpraca z UMKS Kęczanin to nie tylko wsparcie finansowe, ale także organizacja wydarzeń sportowych, takich jak Mistrzostwa Pracowników Grupy TAURON.
Co roku w rozgrywkach bierze udział 14 spółek Grupy TAURON, czyli około 200 zawodników
Te wydarzenia przede wszystkim integrują pracowników i lokalną społeczność, promując sport i aktywność fizyczną oraz są okazją do zbudowania trwałych relacji przekładających się na teamwork nie tylko na boisku ale i w codziennej pracy.