Zyskaj z TAURONEM

Poznaj możliwości dofinansowania

Możesz uzyskać dofinansowanie i założyć swoją instalację fotowoltaiczną taniej. Skorzystaj z atrakcyjnego kredytu ratalnego. Sprawdź, czy w danym momencie jest nabór do ogólnopolskich programów wsparcia, takich jak Mój Prąd, albo Czyste Powietrze.

Dowiedz się więcej

Atrakcyjna oferta

Korzystaj z wyprodukowanego przez siebie prądu z fotowoltaiki kiedy naprawdę jej potrzebujesz i wybierz mikroinstalację z magazynem energii. W TAURONIE przygotowaliśmy ofertę magazynów energii w atrakcyjnej cenie, żeby umożliwić przyszłym prosumentom łatwe przechowywanie energii wyprodukowanej przez panele.

Sprawdź

Odbierz dodatkowe rabaty

Kup fotowoltaikę u TAURONIE i otrzymaj kod promocyjny, dzięki któremu możesz zyskać bonus w postaci zwrotu 1000 zł na konto rozliczeniowe! Jeśli z Twojego kodu skorzysta więcej niż jedna osoba, zyskasz więcej.

Jeśli otrzymałeś od kogoś kod promocyjny, możesz zamówić fotowoltaikę z rabatem. Nasi klienci zyskują podwójnie!

Sprawdź szczegóły

Fotowoltaika dla zielonych

Kim jest prosument?

Czy wiesz, kim jest prosument w świetle obowiązujących przepisów? Czym różni się od wytwórcy energii elektrycznej? Kto ma status prosumenta wirtualnego, a kto zbiorowego? Jakie są systemy rozliczania się prosumentów? Odpowiadamy na te pytania oraz opisujemy działający w Polsce system prosumencki. Wyjaśniamy zasady produkcji, przekazywania lub sprzedaży oraz konsumpcji energii z fotowoltaiki.

Planujesz montaż instalacji fotowoltaicznej

Ile kosztuje fotowoltaika? Koszt instalacji i urządzeń

Panele fotowoltaiczne na posesji lub na dachu domu jednorodzinnego stają się standardem. W ciągu ostatnich kilkunastu lat cena modułów słonecznych spadła nawet o 90%. Sprawdziliśmy, ile kosztuje fotowoltaika w 2024r. Analizujemy, co składa się na całkowity koszt instalacji fotowoltaicznej. Podpowiadamy, jak zmniejszyć koszt budowy przydomowej elektrowni słonecznej.

ABC fotowoltaiki

Falownik do fotowoltaiki – rodzaje, parametry i dobór

Falowniki (inwertery solarne) to – obok paneli – najważniejsze elementy instalacji fotowoltaicznej. Zamieniają prąd stały produkowany w ogniwach fotowoltaicznych na prąd zmienny, którego potrzebują domowe urządzenia elektryczne. Czy wiesz, na co zwrócić uwagę podczas wyboru falownika? Sprawdź w poniższym artykule!

Dowiedz się więcej o fotowoltaice

Czym jest autokonsumpcja

Interesujące artykuły

Sprawdź naszego bloga i dowiedz się więcej o zielonej energii

Przeczytaj o tym, jak odnawialne źródła energii mogą przyczynić się do ochrony środowiska i jakie są obecne trendy w energetyce ekologicznej. Zainspiruj się naszymi poradami i informacjami w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące mikroinstalacji i bycia prosumentem

1. Zmiany w umowie

Czy muszę podpisać nową umowę po przejściu na rozliczenie prosumenckie?

Rozwiń

Jeśli posiadasz umowę kompleksową to nie musisz podpisywać nowej umowy. W 14 dni od daty wymiany licznika na dwukierunkowy przesyłamy listem Aneks do Umowy kompleksowej określający zasady rozliczenia prosumenta wraz z Oświadczeniem zmiany cyklu rozliczeniowego. Nie wymaga on Twojego podpisu.

Gdzie i kiedy otrzymam zaświadczenie do programu wsparcia/dofinansowania fotowoltaiki?

Rozwiń

Zaświadczenie potrzebne do uzyskania dofinansowania Operator wyśle nie później niż 14 dni od daty wymiany licznika na dwukierunkowy (lub daty zaprogramowania licznika). Zaświadczenie wysyłane jest na adres wskazany w Zgłoszeniu Mikroinstalacji (ZM).

2. Przyłączenie instalacji fotowoltaicznej do sieci

Czy operator sieci energetycznej ma obowiązek przyłączyć moją mini-elektrownię słoneczną?

Rozwiń

Tak. Operator ma taki obowiązek. Tutaj: przyłączenie mikroinstalacji znajdziesz informacje dotyczące procesu przyłączenia oraz dokumentów jakie musisz wypełnić aby podłączyć instalację.

Czy poniosę koszty związane z przyłączeniem mojej instalacji do sieci?

Rozwiń

Nie poniesiesz kosztów przyłączenia do sieci - właściciele mikroinstalacji zwolnieni są z opłat przyłączeniowych. Montaż licznika dwukierunkowego oraz zabezpieczeń jest po stronie Operatora.

Czy muszę prowadzić działalność gospodarczą, żeby rozliczać się z dystrybutorem prądu?

Rozwiń

Nie, prosumenci nie mają obowiązku prowadzenia działalności gospodarczej.

Czy instalacja o mniejszej mocy wymaga wydania nowych warunków przyłączenia?

Rozwiń

Nie, osoby, które będą chciały przyłączyć instalację o mocy mniejszej niż wydane uprzednio warunki przyłącza, zobowiązane będą jedynie zgłosić ten fakt Operatorowi.

Jaka jest różnica pomiędzy mocą przyłączeniową, a zużyciem energii w domu?

Rozwiń

Należy rozróżnić moc przyłączeniową od ilości zużywanej energii w skali roku.

  • Ilość zużywanej energii
    Instalacja fotowoltaiczna jest projektowana, żeby wyprodukować ilość energii optymalnie pokrywającą zapotrzebowanie Twojego gospodarstwa domowego na prąd. Taka kalkulacja zawsze opiera się o ilość zużytego prądu i, co za tym idzie, wysokość rachunku. Jeżeli Twoje rachunki za energię elektryczną wynoszą około 200 zł miesięcznie to zużycie energii przez Twoje gospodarstwo domowe jest na poziomie około 330 kWh miesięcznie co w skali rocznej daje zużycie na poziomie około 4 MWh. To właśnie do wielkości zużycia energii w skali roku dobieramy system fotowoltaiczny, ponieważ to energię zużytą przez rok chcemy zbilansować.

  • Moc przyłączeniowa
    Standardowa moc przyłączeniowa dla domu jednorodzinnego wynosi 13 kW, jednak to nie ona decyduje o wysokości płaconych rachunków. Określa ona ile maksymalnie odbiorników (np. żelazko, piekarnik, pralka) możemy włączyć równocześnie. Instalacja fotowoltaiczna o mocy 4,32 kW pokrywa średnie zapotrzebowanie roczne 4 MWh gdyż każdy zainstalowany 1 kW mocy średnio w skali roku produkuje 950 kWh, co dla systemu o mocy 4,32 kW może dać produkcję w skali roku na poziomie 4,1 MWh.

Gdzie dostępna jest oferta fotowoltaiki od TAURONA?

Rozwiń

Oferta TAURONA obejmuje całą Polskę, ale najbogatszą ofertę mają Śląsk (m. in. Katowice , Gliwice , Rybnik czy Częstochowa ), Małopolska, Dolny Śląsk i Opolskie. Jest tak dlatego, że w tych regionach TAURON jest również Operatorem Systemu Dystrybucyjnego i przez wiele lat udało nam się zbudować w południowej Polsce największą siatkę partnerów.

3. Rozliczanie mikroinstalacji – faktury, płatności, rozliczanie nadwyżek energii

Jak rozliczani są prosumenci? Nowelizacja ustawy OZE

Rozwiń

Od 1 kwietnia weszły w życie zapisy z nowelizacji Ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii (w skrócie OZE), które zakładają zmianę systemu tzw. Opustów na rozliczanie systemem net-bilingu.

Wdrożenie ustawy jest podzielone na etapy:

- 01.04.2022 – 30.06.2022 - przejściowy system opustów,

- 01.07.2022 – 30.06.2024 - net-billing w oparciu o ceny miesięczne,

- 01.07.2024 - net-billing w oparciu o ceny godzinowe

Co znajduje się na fakturze i jak ją czytać?

Rozwiń

Faktura dla prosumenta jest bardziej skomplikowana niż zwykły rachunek, dlatego przygotowaliśmy specjalną stronę Faktura dla Prosumenta, gdzie tłumaczymy krok po kroku co się na niej znajduje.

Czy po zainstalowaniu mikroinstalacji nie muszę płacić faktury za prąd?

Rozwiń

Niezależnie od wyniku rozliczenia wynikającego z bilansowania energii każdy prosument otrzymuje fakturę do rozliczenia. Nawet w przypadku kiedy energia wprowadzona do sieci pokryje energię zużytą, to do zapłaty pozostają jeszcze opłaty stałe wynikające z Taryfy Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Wszystkie koszty na fakturze poznasz na dedykowanej stronie a symulację jak mogą wyglądać rachunki znajdziesz tutaj .

Co to jest bilansowanie międzyfazowe i międzystrefowe?

Rozwiń

Od 1 kwietnia 2022 roku, weszły w życie przepisy, które zmieniają zasady rozliczeń dla prosumentów energii odnawialnej. Rozliczamy prosumentów w oparciu o bilansowanie międzyfazowe i międzystrefowe.

Bilansowanie międzyfazowe

Energię elektryczną, którą wprowadza i pobiera prosument energii odnawialnej rozliczamy na podstawie ilości energii elektrycznej, która jest sumarycznie zbilansowana w każdej godzinie. Sumaryczne bilansowanie energii elektrycznej, wprowadzonej i pobranej z sieci dystrybucyjnej przez prosumenta energii odnawialnej, wyznacza Operator Systemu Dystrybucyjnego metodą wektorową w swoich systemach.

Bilansowanie międzystrefowe

Bilansowanie międzystrefowe to rozliczanie energii elektrycznej oddanej i pobranej w poszczególnych strefach, dlatego dotyczy prosumentów, którzy są na taryfach wielostrefowych. Zgodnie z przepisami, jeśli prosument wprowadza i pobiera energię elektryczną z sieci dystrybucyjnej, to przy jej rozliczaniu, w pierwszej kolejności rozliczamy energię elektryczną pobraną w tej samej strefie czasowej. W przypadku nadwyżki energii elektrycznej wprowadzonej do sieci nad energia pobraną, bilansujemy pozostałe strefy, począwszy od stref z najwyższym poziomem składnika zmiennego stawki sieciowej.

Net-billing – jak działa nowy system rozliczania prosumentów?

Rozwiń

System net-billingu zakłada odrębne rozliczenie wartości (nie ilości) energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej i energii elektrycznej pobranej z sieci elektroenergetycznej. Prosument kupuje energię po cenach według umowy kompleksowej lub sprzedażowej, a sprzedaje po cenach RCE, które publikuje PSE, a wyliczane są na podstawie wzoru zawartego w ustawie OZE.

Każdy prosument w modelu net-billingu posiada swoje konto prosumenta, na którym odkładany jest jego depozyt. I to z tego depozytu generowany jest zwrot nadpłaty, jeśli taka na koncie powstanie.

Wartość depozytu prosumenckiego jest ustalana na koniec miesiąca i przyporządkowywana do konta w kolejnym miesiącu kalendarzowym.

Kwota środków może być rozliczana na koncie przez 12 miesięcy od dnia przypisania. Jeżeli po upływie 12 miesięcy od dnia przypisania, na koncie prosumenckim nadal masz niewykorzystane środki, prosument otrzyma zwrot, ale tylko do 20 proc. wartości energii elektrycznej, którą wprowadził w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty (zwrot środków max do ostatniego dnia 13 miesiąca po przypisaniu). Pozostałe po zwrocie środki są umarzane.

W jakim okresie czasu mogę wykorzystać na swój użytek nadwyżkę wprowadzoną do sieci?

Rozwiń

Nadwyżkę, wynikającą z bilansowania energii wprowadzonej do sieci możesz wykorzystać w trakcie okresu rozliczeniowego, czyli przy rozliczeniu rocznym będzie to 12 miesięcy. Okres ten liczymy od ostatniego dnia miesiąca kiedy wystąpiła nadwyżka.

Jak będą moje rozliczenia po przejściu na rozliczenie prosumenckie?

Rozwiń

Przy przejściu na rozliczenie prosumenckie ustalamy dla każdego prosumenta na taryfie Gx - 12 miesięczny cykl rozliczeniowy. Jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ rachunki prognozowane nie są zależne od zużycia i produkcji energii w różnych porach w roku. Kiedy przejdziesz na rozliczenie prosumenckie prześlemy 5 blankietów prognoz do opłaty co dwa miesiące.

Termin kolejnego rozliczenia wyznaczamy za 11 miesięcy od daty Twojego przejścia na rozliczenie prosumenckie.

Przykład:
Przyłączenie mikroinstalacji nastąpiło w maju (przejście na rozliczenie prosumenckie) to termin rozliczenia przypada na ostatni dzień kwietnia następnego roku.

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego przesyłamy fakturę, w której podsumowujemy rozliczenie z całego okresu. Na fakturze podajemy ilość pobranej i oddanej energii elektrycznej oraz nadwyżkę energii. W przypadku, gdy ilość energii pobranej pokryje w całości energię zużytą, do opłaty zawsze pozostają opłaty stałe wynikające z Taryfy Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Dlaczego nie widzę swojej faktury w rozliczeniach w Mój TAURON?

Rozwiń
Jeżeli nie widzisz w Moim TAURON swoich faktur sprzed przejścia na rozliczenia prosumenckie to dlatego, że stara umowa stała się nieaktywna. Możesz je sprawdzić w systemie eBOK i jeśli chcesz, możesz połączyć go z Moim TAURONEM.

Jak to zrobić?
1. Dostęp do serwisu eBOK znajdziesz po zalogowaniu do Mojego TAURONA w górnym panelu strony – pole eBOK. Kliknij w nie.
Zaznaczone pole pod tytułem ebok

2. Żeby zobaczyć swoje wszystkie rozliczenia w Moim TAURONIE, wejdź do ustawień i kliknij połącz.
Zaznaczone pole pod tytułem połącz

3. Umowa sprzed przejścia na rozliczenie prosumenckie prezentowana będzie jako Umowa nieaktywna, ale rozliczenia będą widoczne.
Lista dostępnych punktów poboru klienta

Co w przypadku, gdy mój pobór energii będzie większy niż ilość energii jaka została wprowadzona do sieci?

Rozwiń

Jeżeli Twój pobór energii przekroczy sumę nadwyżek bieżących oraz tych z ostatnich 12 miesięcy, to różnicę musisz zapłacić zgodnie z cennikiem wynikającym z Twojej umowy kompleksowej lub sprzedażowej.

Dlaczego wysokość prognoz oraz ich termin płatności nie są identyczne?

Rozwiń

Prognozy są uzależnione od liczby dni w miesiącach, które podlegają rozliczeniu. Termin płatności prognoz i ich wysokość nie muszą być takie same dla wszystkich prognoz w całym okresie rozliczeniowym.

W jaki sposób są naliczane prognozy?

Rozwiń

Jeżeli zawierasz nową umowę lub przechodzisz na rozliczenie prosumenckie pierwsze prognozy wyznaczamy na podstawie zadeklarowanego przez Ciebie w umowie średnio-dobowego zużycia energii.

Jeżeli masz dane o rzeczywistym zużyciu i poborze za ostatnie pełne 365 dni, to Twoje kolejne prognozy wyznaczamy na podstawie średnio-dobowego zużycia i średniodobowej produkcji energii.

Czy mogę zmienić wysokość swoich prognoz?

Rozwiń

Tak, jeśli jesteś prosumentem i chcesz zmienić wysokość swoich prognoz, prosimy skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy .

Jaka jest cena energii dla wytwórców niebędących prosumentami?

Rozwiń

Średnia cena kwartalna nie jest ustalana przez TAURON. Znajduje się na stronie URE - Urzędu Regulacji Energetyki. Możesz przejść na tą stronę klikając w ten link .