Fotowoltaika z magazynem energii
Wybierz fotowoltaikę z magazynem energii i dołącz do zadowolonych klientów
Magazyn energii
Przechowuj energię, którą wyprodukuje Twoja instalacja fotowoltaiczna
Ochrona fotowoltaiki z Serwisantem 24H PLUS
Szeroki zakres ubezpieczenia dla prosumentów i pomoc fachowców
Zaplanuj dom z TAURONEM
Budujesz nowoczesny dom? Sprawdź co dla ciebie przygotowaliśmy!
Czego chcesz się dowiedzieć będąc prosumentem?
Co zrobić z nadmierną produkcją prądu?
Bycie świadomym prosumentem wymaga optymalnego wykorzystania wyprodukowanej energii. Jak możesz wykorzystać nadmierną produkcję prądu, aby przekształcić ją w szansę na oszczędności oraz ekologiczne korzyści? Podpowiadamy!
Magazynowanie energii.
Pomyśl o zainstalowaniu systemu magazynowania energii elektrycznej, takiego jak magazyn energii. Dzięki temu urządzeniu możesz przechowywać nadwyżki energii elektrycznej i wykorzystywać ją w okresach, gdy Twoja instalacja nie generuje wystarczającej ilości prądu. Sprawdź ofertę TAURONA dla magazynów energii
Zwiększenie autokonsumpcji
Stosuj inteligentne zarządzanie energią w swoim gospodarstwie domowym. Najlepiej korzystać z prądu wtedy, gdy Twoja instalacja fotowoltaiczna jest aktywna. W tym czasie, gdy generujesz nadwyżki energii, możesz na przykład uruchomić pralkę, zmywarkę lub inne urządzenia. Jeśli chcesz zainwestować w dodatkowe urządzenia, możesz wybrać klimatyzator lub pompę ciepła. Zaplanuj dom z TAURONEM i sprawdź naszą ofertę urządzeń specjalistycznych
Monitorowanie zużycia energii oraz sprzedaż nadwyżek do sieci
Monitoruj swoje zużycie energii. Dzięki temu będziesz wiedział, kiedy warto wykorzystać nadwyżki prądu. A gdy pojawi się godzinowe rozliczenie prosumentów, kiedy lepiej jest oddać energię do sieci. Sprzedawca prądu, w zależności od okresu rozliczeniowego, rozliczy Twoją nadwyżkę energii.
Jeśli ilość zakupionej i sprzedanej energii się nie zbilansuje, to możesz odebrać wartość sprzedanej energii przez 12 miesięcy od daty odczytu.
W przypadku wystąpienia nadpłaty (czyli ilości energii niewykorzystanej w okresie tych 12 miesięcy), sprzedawca automatycznie zrealizuje zwrot niewykorzystanego depozytu.
Istnieje jednak warunek, że zwrot nie może przekroczyć 20% wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty.
Zwrot niewykorzystanego depozytu, sprzedawca przeleje na Twoje konto bankowe lub przekaże za pośrednictwem przekazu pocztowego. Aby przekazać numer rachunku do zwrotu nadpłat z depozytu wystarczy wypełnić formularz kontaktowy na www.tauron.pl/zwrot-depozytu.
W przypadku net-meteringu od momentu wprowadzenia energii do sieci prosument ma 12 miesięcy na wykorzystanie nadwyżki. Warto wykorzystać nadwyżki energii, ponieważ po 12 miesiącach – przepadają. Przeczytaj więcej pod linkiem
Jak czytać faktury dla prosumentów?
Pobierz i zainstaluj aplikację, która pozwoli Ci na dostęp do aktualnego odczytu licznika oraz na monitorowanie zużycia energii.
Skąd pobrać fakturę?
01 Pobierz Aplikację Mój TAURON → 02 W Moim TAURONIE pobierz fakturę w zakładce "Płatności" → 03 Sprawdź nasz artykuł i dowiedz się, jak czytać swoją fakturę!
Faktury dla prosumentów, różnią się od zwyczajnego rachunku za prąd. Jako producent i odbiorca prądu znajdziesz inne dane na swojej fakturze, niż osoba, która jest wyłącznie odbiorcą. Przygotowaliśmy dla Ciebie materiał z opisem faktur, w zależności od modelu rozliczenia (net billing lub net mettering), w którym krok po kroku wyjaśniamy co zawierają poszczególne elementy faktury.
Depozyt prosumencki – co to jest?
Depozyt prosumencki to wartość zgromadzonych środków za wprowadzoną do sieci energię elektryczną. Wartość depozytu ustala się dla każdego miesiąca kalendarzowego, a miesięczne wartości zasilają saldo konta prosumenckiego.
Co zyskujesz dzięki depozytowi?
- Pokrycie kosztów zakupu energii pobranej z sieci. Wartość depozytu może być rozliczana przez 12 miesięcy (od przypisania ich do konta).
- Uzyskanie nadpłaty. Jeżeli wartość depozytu w danym miesiącu przewyższa koszty zakupu energii pobranej z sieci i nie została wykorzystana przez najbliższe 12 miesięcy, to możesz wnioskować o zwrot 20% nadpłaty.
Na czym polega rozliczenie prosumenta?
1 kwietnia 2022 r. w życie weszła nowelizacji Ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii (OZE). Zgodnie z jej zapisami, do 2037 roku, rozliczenie fotowoltaiki będzie odbywało się w dwóch systemach: net-metering i net-billing. Jeśli chcesz poznać szczegółowe informacje na temat systemu rozliczeń net-billing w praktyce, sprawdź stronę Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Czym net-billing różni się od net-meteringu?
Net-metering i net-billing to dwa sposoby rozliczania energii elektrycznej produkowanej dzięki instalacji fotowoltaicznej. W obu systemach nadwyżki energii z fotowoltaiki trafiają do sieci elektroenergetycznej.
W przypadku net-meteringu, rozliczenie energii odbywa się w przeliczeniu na pobrane i oddane kilowatogodziny (kWh). Za to w net-billingu prosument sprzedaje i kupuje energię elektryczną z sieci.
Który system dla kogo?
Net-metering.
Jeśli korzystasz z paneli fotowoltaicznych uruchomionych przed 1 kwietnia 2022 roku, to najprawdopodobniej rozliczamy Cię w systemie net-metering.
Net-billing.
Jeżeli Twoja instalacja rozpoczęła produkcję prądu po 31 marca 2022 roku, Twoje rozliczenia odbywają się w tym systemie.
W każdym momencie możesz przejść z systemu net-metering na net-billing, jednak nie działa to w odwrotnym kierunku.
Na czym polega system opustów net-metering?
Polega na bilansowym rozliczaniu zużycia energii wyprodukowanej w mikroinstalacji. Prosument przekazuje nadwyżki energii do sieci. Może je odebrać w okresach niedoborów własnej produkcji. Za 1 kWh, którą odprowadzi do sieci, otrzymuje 0,8 kWh (dotyczy to instalacji o mocy do 10 kWp) lub 0,7 kWh (dotyczy instalacji o mocy powyżej 10 kWp).
Czym jest system net-billing?
To system wartościowego rozliczenia nadwyżki energii wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej tych klientów, które zostały uruchomione po 31 marca 2022 roku. Klienci rozliczani w net-billingu mają swoje indywidualne konto prosumenckie. Sprzedawca na tym koncie rozlicza ilość wyprodukowanej energii.
Rozliczenie w systemie net-billing polega na tym, że użytkownicy sprzedają nadwyżki energii do sieci energetycznej po cenach rynkowych, które są publikowane przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE). Tak pozyskane środki trafiają do depozytu prosumenckiego, który jest rozliczany na fakturze rozliczeniowej.
Więcej o sposobie rozliczania energii prosumentów zgodnie z ustawą OZE z 2022 roku przeczytaj: tutaj
Aplikacje od TAURONA - pełna kontrola w zasięgu ręki
e-Licznik to aplikacja dla Ciebie!
Pobierz i zainstaluj aplikację, która pozwoli Ci na dostęp do aktualnego odczytu licznika oraz na monitorowanie zużycia energii.
TAURON Dystrybucja przygotował narzędzie, dzięki któremu wygodnie i z dowolnego miejsca możesz śledzić pracę Twojej instalacji.
- W aplikacji e-Licznik masz dostęp do:
- aktualnych danych oraz kontroli swojego zużycia
- sprawdzenia, jak efektywnie zarządzasz prądem, który jest produkowany przez Twoją fotowoltaikę
Pamiętaj, jeśli już masz zarejestrowane konto w serwisie Mój Tauron, to na te same dane zalogujesz się do serwisu e-Licznik.
Kontrola nad rachunkami? Tylko z Moim TAURONEM!
Odkryj serwis Mój TAURON!
Zaloguj się przez stronę internetową lub pobierz aplikację i zyskaj bezpieczny dostęp do swoich rachunków 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu!
- W serwisie Mój TAURON możesz:
- Zapłacić fakturę
- Sprawdzić kwotę i termin płatności
- Aktualizować swoje dane kontaktowe
- Podać stan licznika
- Podejrzeć archiwalne płatności
- Zmienić sposób rozliczenia
Jeśli włączysz powiadomienie SMS, przypomnimy Ci o zbliżającym się terminie płatności.
Jak zostać prosumentem
Podłącz swoją mikroinstalację trybie zgłoszenia
- Podłączenie w trybie zgłoszenia jest dla Ciebie, jeśli:
- jesteś odbiorcą końcowym i zużywasz prąd na własne potrzeby
- chcesz podłączyć mikroinstalację o mocy do 50 kW
- moc zainstalowanej mikroinstalacji nie przekracza mocy przyłączeniowej (sprawdzisz to w swojej umowie)
Możesz to zrobić online. Przygotuj i zeskanuj niezbędne dokumenty, a następnie wypełnij formularz zgłoszeniowy.
Chcesz podłączyć mikroinstalację do sieci
Dowiedz się co musisz zrobić, aby przyłączyć swoją mikroinstalację do sieci TAURON Dystrybucji.
Sprawdź kiedy możesz zgłosić przyłączenie mikroinstalacji, a kiedy musisz złożyć wniosek o określenie warunków przyłączenia mikroinstalacji.
Droga do Twojej instalacji
1. Zamówienie oferty
Zostaw nam kontakt do siebie, a my zadzwonimy i przestawimy Ci naszą ofertę fotowoltaiki.
2. Dobór rozwiązania
Wspólnie z naszym autoryzowanym partnerem dobierzemy dla Ciebie bezpłatnie najlepsze rozwiązanie.
3. Montaż instalacji
Po podpisaniu umowy przystępujemy do montażu paneli fotowoltaicznych w Twojej nieruchomości.
4. Przyłączenie do sieci
Pomożemy Ci przygotować się do procedur niezbędnych do przyłączenia instalacji do sieci.
5. Produkcja energii
Wszystko gotowe! Gratulacje - już jesteś producentem własnej zielonej energii.
Zyskaj z TAURONEM
Poznaj możliwości dofinansowania
Możesz uzyskać dofinansowanie i założyć swoją instalację fotowoltaiczną taniej. Skorzystaj z atrakcyjnego kredytu ratalnego. Sprawdź, czy w danym momencie jest nabór do ogólnopolskich programów wsparcia, takich jak Mój Prąd, albo Czyste Powietrze.
Atrakcyjna oferta
Korzystaj z wyprodukowanego przez siebie prądu z fotowoltaiki kiedy naprawdę jej potrzebujesz i wybierz mikroinstalację z magazynem energii. W TAURONIE przygotowaliśmy ofertę magazynów energii w atrakcyjnej cenie, żeby umożliwić przyszłym prosumentom łatwe przechowywanie energii wyprodukowanej przez panele.
Odbierz dodatkowe rabaty
Kup fotowoltaikę u TAURONIE i otrzymaj kod promocyjny, dzięki któremu możesz zyskać bonus w postaci zwrotu 1000 zł na konto rozliczeniowe! Jeśli z Twojego kodu skorzysta więcej niż jedna osoba, zyskasz więcej.
Jeśli otrzymałeś od kogoś kod promocyjny, możesz zamówić fotowoltaikę z rabatem. Nasi klienci zyskują podwójnie!
Fotowoltaika dla zielonych
Kim jest prosument?
Czy wiesz, kim jest prosument w świetle obowiązujących przepisów? Czym różni się od wytwórcy energii elektrycznej? Kto ma status prosumenta wirtualnego, a kto zbiorowego? Jakie są systemy rozliczania się prosumentów? Odpowiadamy na te pytania oraz opisujemy działający w Polsce system prosumencki. Wyjaśniamy zasady produkcji, przekazywania lub sprzedaży oraz konsumpcji energii z fotowoltaiki.
Planujesz montaż instalacji fotowoltaicznej
Ile kosztuje fotowoltaika? Koszt instalacji i urządzeń
Panele fotowoltaiczne na posesji lub na dachu domu jednorodzinnego stają się standardem. W ciągu ostatnich kilkunastu lat cena modułów słonecznych spadła nawet o 90%. Sprawdziliśmy, ile kosztuje fotowoltaika w 2024r. Analizujemy, co składa się na całkowity koszt instalacji fotowoltaicznej. Podpowiadamy, jak zmniejszyć koszt budowy przydomowej elektrowni słonecznej.
ABC fotowoltaiki
Falownik do fotowoltaiki – rodzaje, parametry i dobór
Falowniki (inwertery solarne) to – obok paneli – najważniejsze elementy instalacji fotowoltaicznej. Zamieniają prąd stały produkowany w ogniwach fotowoltaicznych na prąd zmienny, którego potrzebują domowe urządzenia elektryczne. Czy wiesz, na co zwrócić uwagę podczas wyboru falownika? Sprawdź w poniższym artykule!
Interesujące artykuły
Przeczytaj o tym, jak odnawialne źródła energii mogą przyczynić się do ochrony środowiska i jakie są obecne trendy w energetyce ekologicznej. Zainspiruj się naszymi poradami i informacjami w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Klimatyzacja
Zwiększ komfort mieszkania w upalne dni i noce oraz oczyść powietrze z zanieczyszczeń, alergenów i bakterii
Pompy ciepła
Bezobsługowe, ekologiczne i ekonomiczne ogrzewanie Twojego domu z dedykowaną taryfą prądową od TAURONA
Carporty
Zmień miejsce parkingowe w mikroinstalację, która wyprodukuje prąd!
Poradnik "Mikroinstalacja"
Zamów i zapomnij?
Czy wykorzystujesz swoją instalację fotowoltaiczną na 100%?
Sprawdź, czy Twoja instalacja ma właściwą wielkość oraz czy optymalnie wykorzystujesz wyprodukowany przez nią prąd.
Najczęściej zadawane pytania dotyczące mikroinstalacji i bycia prosumentem
1. Zmiany w umowie
Czy muszę podpisać nową umowę po przejściu na rozliczenie prosumenckie?
RozwińJeśli posiadasz umowę kompleksową to nie musisz podpisywać nowej umowy. W 14 dni od daty wymiany licznika na dwukierunkowy przesyłamy listem Aneks do Umowy kompleksowej określający zasady rozliczenia prosumenta wraz z Oświadczeniem zmiany cyklu rozliczeniowego. Nie wymaga on Twojego podpisu.
Gdzie i kiedy otrzymam zaświadczenie do programu wsparcia/dofinansowania fotowoltaiki?
RozwińZaświadczenie potrzebne do uzyskania dofinansowania Operator wyśle nie później niż 14 dni od daty wymiany licznika na dwukierunkowy (lub daty zaprogramowania licznika). Zaświadczenie wysyłane jest na adres wskazany w Zgłoszeniu Mikroinstalacji (ZM).
2. Przyłączenie instalacji fotowoltaicznej do sieci
Czy operator sieci energetycznej ma obowiązek przyłączyć moją mini-elektrownię słoneczną?
RozwińTak. Operator ma taki obowiązek. Tutaj: przyłączenie mikroinstalacji znajdziesz informacje dotyczące procesu przyłączenia oraz dokumentów jakie musisz wypełnić aby podłączyć instalację.
Czy poniosę koszty związane z przyłączeniem mojej instalacji do sieci?
RozwińNie poniesiesz kosztów przyłączenia do sieci - właściciele mikroinstalacji zwolnieni są z opłat przyłączeniowych. Montaż licznika dwukierunkowego oraz zabezpieczeń jest po stronie Operatora.
Czy muszę prowadzić działalność gospodarczą, żeby rozliczać się z dystrybutorem prądu?
RozwińNie, prosumenci nie mają obowiązku prowadzenia działalności gospodarczej.
Czy instalacja o mniejszej mocy wymaga wydania nowych warunków przyłączenia?
RozwińNie, osoby, które będą chciały przyłączyć instalację o mocy mniejszej niż wydane uprzednio warunki przyłącza, zobowiązane będą jedynie zgłosić ten fakt Operatorowi.
Jaka jest różnica pomiędzy mocą przyłączeniową, a zużyciem energii w domu?
RozwińNależy rozróżnić moc przyłączeniową od ilości zużywanej energii w skali roku.
Gdzie dostępna jest oferta fotowoltaiki od TAURONA?
RozwińOferta TAURONA obejmuje całą Polskę, ale najbogatszą ofertę mają Śląsk (m. in. Katowice , Gliwice , Rybnik czy Częstochowa ), Małopolska, Dolny Śląsk i Opolskie. Jest tak dlatego, że w tych regionach TAURON jest również Operatorem Systemu Dystrybucyjnego i przez wiele lat udało nam się zbudować w południowej Polsce największą siatkę partnerów.
3. Rozliczanie mikroinstalacji – faktury, płatności, rozliczanie nadwyżek energii
Jak rozliczani są prosumenci? Nowelizacja ustawy OZE
Rozwiń
Od 1 kwietnia weszły w życie zapisy z nowelizacji Ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii (w skrócie OZE), które zakładają zmianę systemu tzw. Opustów na rozliczanie systemem net-bilingu.
Wdrożenie ustawy jest podzielone na etapy:
- 01.04.2022 – 30.06.2022 - przejściowy system opustów,
- 01.07.2022 – 30.06.2024 - net-billing w oparciu o ceny miesięczne,
- 01.07.2024 - net-billing w oparciu o ceny godzinowe
Co znajduje się na fakturze i jak ją czytać?
RozwińFaktura dla prosumenta jest bardziej skomplikowana niż zwykły rachunek, dlatego przygotowaliśmy specjalną stronę Faktura dla Prosumenta, gdzie tłumaczymy krok po kroku co się na niej znajduje.
Czy po zainstalowaniu mikroinstalacji nie muszę płacić faktury za prąd?
RozwińNiezależnie od wyniku rozliczenia wynikającego z bilansowania energii każdy prosument otrzymuje fakturę do rozliczenia. Nawet w przypadku kiedy energia wprowadzona do sieci pokryje energię zużytą, to do zapłaty pozostają jeszcze opłaty stałe wynikające z Taryfy Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Wszystkie koszty na fakturze poznasz na dedykowanej stronie a symulację jak mogą wyglądać rachunki znajdziesz tutaj .
Co to jest bilansowanie międzyfazowe i międzystrefowe?
Rozwiń
Od 1 kwietnia 2022 roku, weszły w życie przepisy, które zmieniają zasady rozliczeń dla prosumentów energii odnawialnej. Rozliczamy prosumentów w oparciu o bilansowanie międzyfazowe i międzystrefowe.
Bilansowanie międzyfazowe
Energię elektryczną, którą wprowadza i pobiera prosument energii odnawialnej rozliczamy na podstawie ilości energii elektrycznej, która jest sumarycznie zbilansowana w każdej godzinie. Sumaryczne bilansowanie energii elektrycznej, wprowadzonej i pobranej z sieci dystrybucyjnej przez prosumenta energii odnawialnej, wyznacza Operator Systemu Dystrybucyjnego metodą wektorową w swoich systemach.
Bilansowanie międzystrefowe
Bilansowanie międzystrefowe to rozliczanie energii elektrycznej oddanej i pobranej w poszczególnych strefach, dlatego dotyczy prosumentów, którzy są na taryfach wielostrefowych. Zgodnie z przepisami, jeśli prosument wprowadza i pobiera energię elektryczną z sieci dystrybucyjnej, to przy jej rozliczaniu, w pierwszej kolejności rozliczamy energię elektryczną pobraną w tej samej strefie czasowej. W przypadku nadwyżki energii elektrycznej wprowadzonej do sieci nad energia pobraną, bilansujemy pozostałe strefy, począwszy od stref z najwyższym poziomem składnika zmiennego stawki sieciowej.
Net-billing – jak działa nowy system rozliczania prosumentów?
Rozwiń
System net-billingu zakłada odrębne rozliczenie wartości (nie ilości) energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej i energii elektrycznej pobranej z sieci elektroenergetycznej. Prosument kupuje energię po cenach według umowy kompleksowej lub sprzedażowej, a sprzedaje po cenach RCE, które publikuje PSE, a wyliczane są na podstawie wzoru zawartego w ustawie OZE.
Każdy prosument w modelu net-billingu posiada swoje konto prosumenta, na którym odkładany jest jego depozyt. I to z tego depozytu generowany jest zwrot nadpłaty, jeśli taka na koncie powstanie.
Wartość depozytu prosumenckiego jest ustalana na koniec miesiąca i przyporządkowywana do konta w kolejnym miesiącu kalendarzowym.
Kwota środków może być rozliczana na koncie przez 12 miesięcy od dnia przypisania. Jeżeli po upływie 12 miesięcy od dnia przypisania, na koncie prosumenckim nadal masz niewykorzystane środki, prosument otrzyma zwrot, ale tylko do 20 proc. wartości energii elektrycznej, którą wprowadził w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty (zwrot środków max do ostatniego dnia 13 miesiąca po przypisaniu). Pozostałe po zwrocie środki są umarzane.
W jakim okresie czasu mogę wykorzystać na swój użytek nadwyżkę wprowadzoną do sieci?
RozwińNadwyżkę, wynikającą z bilansowania energii wprowadzonej do sieci możesz wykorzystać w trakcie okresu rozliczeniowego, czyli przy rozliczeniu rocznym będzie to 12 miesięcy. Okres ten liczymy od ostatniego dnia miesiąca kiedy wystąpiła nadwyżka.
Jak będą moje rozliczenia po przejściu na rozliczenie prosumenckie?
Rozwiń
Przy przejściu na rozliczenie prosumenckie ustalamy dla każdego prosumenta na taryfie Gx - 12 miesięczny cykl rozliczeniowy. Jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ rachunki prognozowane nie są zależne od zużycia i produkcji energii w różnych porach w roku. Kiedy przejdziesz na rozliczenie prosumenckie prześlemy 5 blankietów prognoz do opłaty co dwa miesiące.
Termin kolejnego rozliczenia wyznaczamy za 11 miesięcy od daty Twojego przejścia na rozliczenie prosumenckie.
Przykład:
Przyłączenie mikroinstalacji nastąpiło w maju (przejście na rozliczenie prosumenckie) to termin rozliczenia przypada na ostatni dzień kwietnia następnego roku.
Po zakończeniu okresu rozliczeniowego przesyłamy fakturę, w której podsumowujemy rozliczenie z całego okresu. Na fakturze podajemy ilość pobranej i oddanej energii elektrycznej oraz nadwyżkę energii. W przypadku, gdy ilość energii pobranej pokryje w całości energię zużytą, do opłaty zawsze pozostają opłaty stałe wynikające z Taryfy Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Dlaczego nie widzę swojej faktury w rozliczeniach w Mój TAURON?
RozwińJak to zrobić?
1. Dostęp do serwisu eBOK znajdziesz po zalogowaniu do Mojego TAURONA w górnym panelu strony – pole eBOK. Kliknij w nie.
2. Żeby zobaczyć swoje wszystkie rozliczenia w Moim TAURONIE, wejdź do ustawień i kliknij połącz.
3. Umowa sprzed przejścia na rozliczenie prosumenckie prezentowana będzie jako Umowa nieaktywna, ale rozliczenia będą widoczne.
Co w przypadku, gdy mój pobór energii będzie większy niż ilość energii jaka została wprowadzona do sieci?
RozwińJeżeli Twój pobór energii przekroczy sumę nadwyżek bieżących oraz tych z ostatnich 12 miesięcy, to różnicę musisz zapłacić zgodnie z cennikiem wynikającym z Twojej umowy kompleksowej lub sprzedażowej.
Dlaczego wysokość prognoz oraz ich termin płatności nie są identyczne?
RozwińPrognozy są uzależnione od liczby dni w miesiącach, które podlegają rozliczeniu. Termin płatności prognoz i ich wysokość nie muszą być takie same dla wszystkich prognoz w całym okresie rozliczeniowym.
W jaki sposób są naliczane prognozy?
Rozwiń
Jeżeli zawierasz nową umowę lub przechodzisz na rozliczenie prosumenckie pierwsze prognozy wyznaczamy na podstawie zadeklarowanego przez Ciebie w umowie średnio-dobowego zużycia energii.
Jeżeli masz dane o rzeczywistym zużyciu i poborze za ostatnie pełne 365 dni, to Twoje kolejne prognozy wyznaczamy na podstawie średnio-dobowego zużycia i średniodobowej produkcji energii.
Czy mogę zmienić wysokość swoich prognoz?
RozwińTak, jeśli jesteś prosumentem i chcesz zmienić wysokość swoich prognoz, prosimy skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy .
Jaka jest cena energii dla wytwórców niebędących prosumentami?
RozwińŚrednia cena kwartalna nie jest ustalana przez TAURON. Znajduje się na stronie URE - Urzędu Regulacji Energetyki. Możesz przejść na tą stronę klikając w ten link .