Zyskaj z TAURONEM

Poznaj możliwości dofinansowania

Możesz uzyskać dofinansowanie i założyć swoją instalację fotowoltaiczną taniej. Skorzystaj z atrakcyjnego kredytu ratalnego. Sprawdź, czy w danym momencie jest nabór do ogólnopolskich programów wsparcia, takich jak Mój Prąd, albo Czyste Powietrze.

Dowiedz się więcej

Atrakcyjna oferta

Korzystaj z wyprodukowanego przez siebie prądu z fotowoltaiki kiedy naprawdę jej potrzebujesz i wybierz mikroinstalację z magazynem energii. W TAURONIE przygotowaliśmy ofertę magazynów energii w atrakcyjnej cenie, żeby umożliwić przyszłym prosumentom łatwe przechowywanie energii wyprodukowanej przez panele.

Sprawdź

Odbierz dodatkowe rabaty

Kup fotowoltaikę u TAURONIE i otrzymaj kod promocyjny, dzięki któremu możesz zyskać bonus w postaci zwrotu 1000 zł na konto rozliczeniowe! Jeśli z Twojego kodu skorzysta więcej niż jedna osoba, zyskasz więcej.

Jeśli otrzymałeś od kogoś kod promocyjny, możesz zamówić fotowoltaikę z rabatem. Nasi klienci zyskują podwójnie!

Sprawdź szczegóły

Fotowoltaika dla zielonych

Kim jest prosument?

Czy wiesz, kim jest prosument w świetle obowiązujących przepisów? Czym różni się od wytwórcy energii elektrycznej? Kto ma status prosumenta wirtualnego, a kto zbiorowego? Jakie są systemy rozliczania się prosumentów? Odpowiadamy na te pytania oraz opisujemy działający w Polsce system prosumencki. Wyjaśniamy zasady produkcji, przekazywania lub sprzedaży oraz konsumpcji energii z fotowoltaiki.

Planujesz montaż instalacji fotowoltaicznej

Ile kosztuje fotowoltaika? Koszt instalacji i urządzeń

Panele fotowoltaiczne na posesji lub na dachu domu jednorodzinnego stają się standardem. W ciągu ostatnich kilkunastu lat cena modułów słonecznych spadła nawet o 90%. Sprawdziliśmy, ile kosztuje fotowoltaika w 2024r. Analizujemy, co składa się na całkowity koszt instalacji fotowoltaicznej. Podpowiadamy, jak zmniejszyć koszt budowy przydomowej elektrowni słonecznej.

ABC fotowoltaiki

Falownik do fotowoltaiki – rodzaje, parametry i dobór

Falowniki (inwertery solarne) to – obok paneli – najważniejsze elementy instalacji fotowoltaicznej. Zamieniają prąd stały produkowany w ogniwach fotowoltaicznych na prąd zmienny, którego potrzebują domowe urządzenia elektryczne. Czy wiesz, na co zwrócić uwagę podczas wyboru falownika? Sprawdź w poniższym artykule!

Dowiedz się więcej o fotowoltaice

Czym jest autokonsumpcja

Interesujące artykuły

Sprawdź naszego bloga i dowiedz się więcej o zielonej energii

Przeczytaj o tym, jak odnawialne źródła energii mogą przyczynić się do ochrony środowiska i jakie są obecne trendy w energetyce ekologicznej. Zainspiruj się naszymi poradami i informacjami w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące mikroinstalacji i bycia prosumentem

1. Zmiany w umowie

Czy muszę podpisać nową umowę po przejściu na rozliczenie prosumenckie?

Rozwiń

Jeśli posiadasz umowę kompleksową to nie musisz podpisywać nowej umowy. W 14 dni od daty wymiany licznika na dwukierunkowy przesyłamy listem Aneks do Umowy kompleksowej określający zasady rozliczenia prosumenta wraz z Oświadczeniem zmiany cyklu rozliczeniowego. Nie wymaga on Twojego podpisu.

Gdzie i kiedy otrzymam zaświadczenie do programu wsparcia/dofinansowania fotowoltaiki?

Rozwiń

Zaświadczenie potrzebne do uzyskania dofinansowania Operator wyśle nie później niż 14 dni od daty wymiany licznika na dwukierunkowy (lub daty zaprogramowania licznika). Zaświadczenie wysyłane jest na adres wskazany w Zgłoszeniu Mikroinstalacji (ZM).

Jak mogę zmienić dane kontaktowe w swojej umowie?

Rozwiń

Jeżeli chcesz zmienić: numer telefonu, adres korespondencyjny czy adres e-mail, to możesz to zrobić w serwisie Mój TAURON (w zakładce Załatw online) lub wejdź na stronę i postępuj zgodnie z instrukcjami.

FIRMA
Jeżeli chcesz zmienić: numer telefonu, adres korespondencyjny czy adres e-mail, to możesz to zrobić w serwisie Mój TAURON (w zakładce Załatw online) lub wejdź na stronę i postępuj zgodnie z instrukcjami.

Jak mogę zmienić okres rozliczeniowy lub grupę taryfową?

Rozwiń

Aby zmienić okres rozliczeniowy lub grupę taryfową wejdź na stronę i postępuj zgodnie z instrukcjami

FIRMA
Aby zmienić okres rozliczeniowy lub grupę taryfową wejdź na stronę i postępuj zgodnie z instrukcjami.

Jak mogę uchronić się przed nieuczciwymi praktykami niektórych sprzedawców energii?

Rozwiń

Jeżeli uważasz, że przedsiębiorca, który przedstawia się jako sprzedawca energii wprowadził Cię w błąd, sprawdź na tej stronie co możesz z tym zrobić.

Jak mogę zmniejszyć moc umowną bez zmiany mocy przyłączeniowej?

Rozwiń

Jeśli popisałeś umowę kompleksową

  1. Wejdź na zakładkę Rozplombowanie licznika na tej stronie.
  2. Pobierz i wypełnij wniosek WR (wniosek o zezwolenie na rozplombowane układu pomiarowo – rozliczeniowego).
  3. Podpisany wniosek w formacie PDF prześlij do TAURON Dystrybucji. Najszybciej zrobisz to przez opcję Napisz do nas.
  4. Kiedy Twój operator, TAURON Dystrybucja rozpatrzy wniosek pozytywnie, otrzymasz pismo wraz z zakresem prac. Operator wyśle do Ciebie informacje, również w sytuacji, w której Twój wniosek nie będzie rozpatrzony pozytywnie.
  5. Po wykonaniu prac przez uprawnionego elektryka wypełnij Wniosek o zawarcie lub zmianę warunków umowy kompleksowej dostarczania energii elektrycznej - mikroinstalacja i prześlij go do nas przez Mój TAURON lub formularz.
Zmiana wejdzie w życie po podpisaniu przez Ciebie nowej umowy i oplombowaniu przez pracownika TAURON Dystrybucji zabezpieczeń przedlicznikowych. Ważne! Nie musisz umawiać się z monterem. Za oplombowanie zabezpieczeń naliczymy opłatę zgodnie z cennikiem usług Dystrybutora z Taryfy TAURON Dystrybucja SA.

Jeśli popisałeś umowę sprzedażową
Skontaktuj się ze swoim Operatorem, który wyjaśni Ci, jak prawidłowo zrealizować proces. Pamiętaj, że po wykonaniu prac przez uprawnionego elektryka, należy wypełnić Wniosek o zawarcie lub zmianę warunków umowy kompleksowej dostarczania energii elektrycznej - mikroinstalacja, który znajdziesz tutaj następnie wyślij go wypełniając formularz.

Czym jest moc przyłączeniowa?

Rozwiń

Moc przyłączeniowa to maksymalna moc, którą możesz pobierać z sieci elektrycznej, w kilowatach (kW). Ważne jest, aby określić ją zgodnie z rzeczywistym zużyciem energii, ponieważ zbyt niska moc może prowadzić do przeciążeń, a zbyt wysoka może zwiększać koszty stałe.

Jak mogę przepisać licznik z mikroinstalacją na siebie?

Rozwiń

Właściciel licznika najszybciej przepisze licznik na Ciebie w kanale online, przez Protokół zdawczo-odbiorczy. Na tej stronie zamieściliśmy też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym temacie.

FIRMA
Właściciel licznika najszybciej przepisze licznik na Ciebie w kanale online - przez Protokół zdawczo-odbiorczy. Na tej stronie zamieściliśmy też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym temacie.

Co się dzieje z moimi zapasami energii lub rozliczeniem za energię w przypadku przepisania licznika?

Rozwiń

W przypadku przepisania licznika na inną osobę nie przenosimy niewykorzystanej energii ani kwoty pozostałego po rozliczeniu końcowym depozytu na nowego płatnika.

Jak mogę przyłączyć swoją działkę do sieci elektroenergetycznej, aby korzystać z mikroinstalacji?

Rozwiń

Informacje o tym, jak możesz przyłączyć swoją działkę do sieci elektroenergetycznej znajdziesz na stronie internetowej TAURON Dystrybucja, w zakładce Przyłączenie do sieci.

2. Przyłączenie instalacji fotowoltaicznej do sieci

Czy operator sieci energetycznej ma obowiązek przyłączyć moją mini-elektrownię słoneczną?

Rozwiń

Tak. Operator ma taki obowiązek. Tutaj: przyłączenie mikroinstalacji znajdziesz informacje dotyczące procesu przyłączenia oraz dokumentów jakie musisz wypełnić aby podłączyć instalację.

Czy poniosę koszty związane z przyłączeniem mojej instalacji do sieci?

Rozwiń

Nie poniesiesz kosztów przyłączenia do sieci - właściciele mikroinstalacji zwolnieni są z opłat przyłączeniowych. Montaż licznika dwukierunkowego oraz zabezpieczeń jest po stronie Operatora.

Czy muszę prowadzić działalność gospodarczą, żeby rozliczać się z dystrybutorem prądu?

Rozwiń

Nie, prosumenci nie mają obowiązku prowadzenia działalności gospodarczej.

Czy instalacja o mniejszej mocy wymaga wydania nowych warunków przyłączenia?

Rozwiń

Nie, osoby, które będą chciały przyłączyć instalację o mocy mniejszej niż wydane uprzednio warunki przyłącza, zobowiązane będą jedynie zgłosić ten fakt Operatorowi.

Gdzie dostępna jest oferta fotowoltaiki od TAURONA?

Rozwiń

Oferta TAURONA obejmuje całą Polskę, ale najbogatszą ofertę mają Śląsk (m. in. Katowice , Gliwice , Rybnik czy Częstochowa ), Małopolska, Dolny Śląsk i Opolskie. Jest tak dlatego, że w tych regionach TAURON jest również Operatorem Systemu Dystrybucyjnego i przez wiele lat udało nam się zbudować w południowej Polsce największą siatkę partnerów.

3. Rozliczenia i faktury

Jak rozliczani są prosumenci? Nowelizacja ustawy OZE

Rozwiń

Od 1 kwietnia weszły w życie zapisy z nowelizacji Ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii (w skrócie OZE), które zakładają zmianę systemu tzw. Opustów na rozliczanie systemem net-bilingu.

Wdrożenie ustawy jest podzielone na etapy:

- 01.04.2022 – 30.06.2022 - przejściowy system opustów,

- 01.07.2022 – 30.06.2024 - net-billing w oparciu o ceny miesięczne,

- 01.07.2024 - net-billing w oparciu o ceny godzinowe

- 28.12.2024 – nowelizacja Ustawy o OZE, zgodnie z którą od 1.02.2025 prosumenci będą ponownie rozliczani w oparciu o ceny miesięczne z uwzględnieniem współczynnika 1,23 dla wyliczenia depozytu

Czy po zainstalowaniu mikroinstalacji nie muszę płacić faktury za prąd?

Rozwiń

Niezależnie od wyniku rozliczenia wynikającego z bilansowania energii każdy prosument otrzymuje fakturę do rozliczenia. Nawet w przypadku kiedy energia wprowadzona do sieci pokryje energię zużytą, to do zapłaty pozostają jeszcze opłaty stałe wynikające z Taryfy Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Co to jest bilansowanie międzyfazowe i międzystrefowe?

Rozwiń

Od 1 kwietnia 2022 roku, weszły w życie przepisy, które zmieniają zasady rozliczeń dla prosumentów energii odnawialnej. Rozliczamy prosumentów w oparciu o bilansowanie międzyfazowe i międzystrefowe.

Bilansowanie międzyfazowe

Energię elektryczną, którą wprowadza i pobiera prosument energii odnawialnej rozliczamy na podstawie ilości energii elektrycznej, która jest sumarycznie zbilansowana w każdej godzinie. Sumaryczne bilansowanie energii elektrycznej, wprowadzonej i pobranej z sieci dystrybucyjnej przez prosumenta energii odnawialnej, wyznacza Operator Systemu Dystrybucyjnego metodą wektorową w swoich systemach.

Bilansowanie międzystrefowe

Bilansowanie międzystrefowe to rozliczanie energii elektrycznej oddanej i pobranej w poszczególnych strefach, dlatego dotyczy prosumentów, którzy są na taryfach wielostrefowych. Zgodnie z przepisami, jeśli prosument wprowadza i pobiera energię elektryczną z sieci dystrybucyjnej, to przy jej rozliczaniu, w pierwszej kolejności rozliczamy energię elektryczną pobraną w tej samej strefie czasowej. W przypadku nadwyżki energii elektrycznej wprowadzonej do sieci nad energia pobraną, bilansujemy pozostałe strefy, począwszy od stref z najwyższym poziomem składnika zmiennego stawki sieciowej.

Net-billing – jak działa nowy system rozliczania prosumentów?

Rozwiń

System net-billingu zakłada odrębne rozliczenie wartości (nie ilości) energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej i energii elektrycznej pobranej z sieci elektroenergetycznej. Prosument kupuje energię po cenach według umowy kompleksowej lub sprzedażowej, a sprzedaje po cenach RCE, które publikuje PSE, a które są wyliczane na podstawie wzoru zawartego w ustawie OZE.
Każdy prosument w modelu net-billingu posiada swoje konto prosumenta, na którym odkładany jest jego depozyt. To z tego depozytu generowany jest zwrot nadpłaty, jeśli taka na koncie powstanie.
Wartość depozytu prosumenckiego jest ustalana na koniec miesiąca i przyporządkowywana do konta w kolejnym miesiącu kalendarzowym.

Kwota środków może być rozliczana na koncie przez 12 miesięcy od dnia przypisania. Jeżeli po upływie 12 miesięcy od dnia przypisania na koncie prosumenckim nadal będą niewykorzystane środki, prosument otrzyma zwrot, ale tylko do 20% wartości energii elektrycznej dla prosumentów rozliczających się po cenach RCE. Dla prosumentów z godzinowym rozliczeniem, w świetle nowelizacji ustawy, zwrot wyniesie do 30% wartości energii elektrycznej, którą wprowadził w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty (zwrot środków maksymalnie do ostatniego dnia 13 miesiąca po przypisaniu). Pozostałe po zwrocie środki są umarzane. Środki publikowane przez PSE do ogólnego rozliczenia są przemnażane przez współczynnik 1,23.

W jakim okresie czasu mogę wykorzystać na swój użytek nadwyżkę wprowadzoną do sieci?

Rozwiń

Nadwyżkę, wynikającą z bilansowania energii wprowadzonej do sieci możesz wykorzystać w trakcie okresu rozliczeniowego, czyli przy rozliczeniu rocznym będzie to 12 miesięcy. Okres ten liczymy od ostatniego dnia miesiąca kiedy wystąpiła nadwyżka.

Dlaczego nie widzę swojej faktury w rozliczeniach w Mój TAURON?

Rozwiń
Jeżeli nie widzisz w Moim TAURON swoich faktur sprzed przejścia na rozliczenia prosumenckie to dlatego, że stara umowa stała się nieaktywna. Możesz je sprawdzić w systemie eBOK i jeśli chcesz, możesz połączyć go z Moim TAURONEM.

Jak to zrobić?
1. Dostęp do serwisu eBOK znajdziesz po zalogowaniu do Mojego TAURONA w górnym panelu strony – pole eBOK. Kliknij w nie.
Zaznaczone pole pod tytułem ebok

2. Żeby zobaczyć swoje wszystkie rozliczenia w Moim TAURONIE, wejdź do ustawień i kliknij połącz.
Zaznaczone pole pod tytułem połącz

3. Umowa sprzed przejścia na rozliczenie prosumenckie prezentowana będzie jako Umowa nieaktywna, ale rozliczenia będą widoczne.
Lista dostępnych punktów poboru klienta

Co w przypadku, gdy mój pobór energii będzie większy niż ilość energii jaka została wprowadzona do sieci?

Rozwiń

Jeżeli Twój pobór energii przekroczy sumę nadwyżek bieżących oraz tych z ostatnich 12 miesięcy, to różnicę musisz zapłacić zgodnie z cennikiem wynikającym z Twojej umowy kompleksowej lub sprzedażowej.

Dlaczego wysokość prognoz oraz ich termin płatności nie są identyczne?

Rozwiń

Prognozy są uzależnione od liczby dni w miesiącach, które podlegają rozliczeniu. Termin płatności prognoz i ich wysokość nie muszą być takie same dla wszystkich prognoz w całym okresie rozliczeniowym.

W jaki sposób są naliczane prognozy?

Rozwiń

Jeżeli zawierasz nową umowę lub przechodzisz na rozliczenie prosumenckie pierwsze prognozy wyznaczamy na podstawie zadeklarowanego przez Ciebie w umowie średnio-dobowego zużycia energii.

Jeżeli masz dane o rzeczywistym zużyciu i poborze za ostatnie pełne 365 dni, to Twoje kolejne prognozy wyznaczamy na podstawie średnio-dobowego zużycia i średniodobowej produkcji energii.

Czy mogę zmienić wysokość swoich prognoz?

Rozwiń

Tak, jeśli jesteś prosumentem i chcesz zmienić wysokość swoich prognoz, prosimy skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy .

Jaka jest cena energii dla wytwórców niebędących prosumentami?

Rozwiń

Średnia cena kwartalna nie jest ustalana przez TAURON. Znajduje się na stronie URE - Urzędu Regulacji Energetyki. Możesz przejść na tą stronę klikając w ten link .

Jak odczytać informacje na fakturze?

Rozwiń

Zapoznaj się z poradnikiem jak czytać fakturę dla Twojego rozliczenia w systemie:
- Net-metering
- Net-biling

Co zrobić, gdy mam nadpłatę lub niedopłatę na fakturze rozliczeniowej?

Rozwiń

Wartość niedopłaty doliczymy do Twojego kolejnego rachunku za prąd. Jeśli na swoim koncie masz nadpłatę - sprawdź tutaj co możesz z nią zrobić.

FIRMA
Wartość niedopłaty doliczymy do Twojego kolejnego rachunku za prąd. Jeśli na swoim koncie masz nadpłatę - sprawdź tutaj co możesz z nią zrobić.

Jak mogę złożyć reklamację dotyczącą faktury?

Rozwiń

W pierwszej kolejności sprawdź swoje rozliczenie. Jeżeli masz wątpliwości co do jego poprawności, napisz do nas przez Mój TAURON lub formularz kontaktowy.

Co zrobić, gdy faktura nie dotarła do mnie na czas lub została zgubiona?

Rozwiń

Jeśli papierowa faktura do Ciebie nie dotarła, załóż konto na Mój TAURON. Znajdziesz tam swoje faktury oraz inne informacje dotyczące twojego konta. Możesz też zawnioskować o duplikat faktury przez formularz - wybierz temat Faktury i płatności i napisz do nas wiadomość.

Jak mogę zmienić formę rozliczenia z net-metering na net-billing?

Rozwiń

Aby zmienić formę rozliczenia z net-metering na net-billing wejdź na stronę i postępuj zgodnie z instrukcjami.

FIRMA
Aby zmienić formę rozliczenia z net-metering na net-billing wejdź na stronę.

Jak mogę zgłosić korektę faktury?

Rozwiń

Jeśli jest podstawa, abyśmy skorygowali Twoją fakturę napisz do nas przez Mój TAURON lub przez formularz - wybierz opcję Faktury i płatności i napisz do nas wiadomość.
Ważna informacja! Jeśli od ostatniego odczytu:
• nie minęło 12 miesięcy: prześlij nam informację z jakiego powodu wnioskujesz o korektę rozliczenia oraz podaj aktualny odczyt Twojego licznika,
• minęło 12 miesięcy: prześlij nam informację z jakiego powodu wnioskujesz o korektę rozliczenia oraz zdjęcie licznika, na którym widać jego numer i wskazania.

FIRMA
Jeśli jest podstawa , abyśmy skorygowali Twoją fakturę, napisz do nas przez Mój TAURON lub przez formularz - wybierz opcję Faktury i płatności i napisz do nas wiadomość.
Ważna informacja! Abyśmy mogli to zrobić, prześlij nam informację, z jakiego powodu wnioskujesz o korektę rozliczenia oraz podaj aktualny odczyt Twojego licznika.

Czym się różni rozliczenie net-billing od net-metering?

Rozwiń

Net-metering to model rozliczeń na tzw. systemie upustów czyli bezgotówkowym rozliczaniu wprowadzonej i pobranej energii elektrycznej z sieci. Natomiast net-biling polega on na wartościowym rozliczaniu energii w oparciu o rynkową cenę energii elektrycznej. Ten system rozliczeniowy obowiązuje od 1 kwietnia 2022 r. dla nowych mikroinstalacji.

Dane pomiarowe. Jak je pozyskać i do czego są mi potrzebne?

Rozwiń

Jeżeli chcesz z sprawdzić ile prądu pobierasz, a ile wprowadza do sieci Twoja mikroinstalacja w każdej godzinie, zamów u nas Raport danych pomiarowych. Raport ten obejmuje ilości energii pobranej i oddanej – przed i po bilansowaniu godzinowym. Dane pomiarowe możesz zamówić za dowolny okres, ale jeżeli chce porównać dane z danymi na fakturze, powinieneś zamówić raport z zakresem dat z faktury rozliczeniowej. Aby zamówić swój Raport danych pomiarowych zaloguj się do serwisu Mój TAURON i zamów go. Raport w pliku excel prześlemy do Ciebie na adres mejlowy, który podasz w zamówieniu. Natomiast w aplikacji eLicznik możesz śledzić na bieżąco ilość energii przed i po bilansowaniu.

Co mogę zrobić, jeśli moja prognoza zużycia jest zaniżona lub zawyżona?

Rozwiń

Możesz wnioskować o zwiększenie lub zmniejszenie prognozy. Prognozy wystawiamy raz lub dwa razy na rok - dlatego gdy Twoje zużycie się zwiększy, lub zmienią się ceny energii, na rachunku rozliczeniowym może pojawić się niedopłata. Aby zmienić wysokość aktualnej prognozy, wypełnij wniosek.

Jak mogę opłacić rachunek?

Rozwiń

Aby opłacić rachunek za energię elektryczną masz do wyboru kilka możliwość, np. płatność za pomocą serwisu Mój TAURON czy wykonanie polecenia zapłaty. Zapoznaj się ze wszystkimi sposobami i wybierz idealny dla Ciebie. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Jak mogę dokonać płatności w serwisie Mój TAURON?

Rozwiń

Aby zapłacić za fakturę, zaloguj się do serwisu Mój TAURON na komputerze lub ściągnij jako aplikację na telefon. Po zalogowaniu się, w menu głównym wybierz pole "Faktury i płatności". Następnie kliknij w okienko "Faktury bieżące" i wybierz Punkt Poboru Energii Elektrycznej (PPE), który chcesz opłacić (jeśli masz więcej niż jeden). Wybierz odpowiedni PPE i kliknij przycisk "Zapłać". Automatycznie pojawi się strona bramki płatniczej. Wybierz sposób w jaki chcesz zapłacić i dokonaj płatności. Na swoją skrzynkę pocztową otrzymasz wiadomość z potwierdzeniem wykonania transakcji.

Jak mogę zgłosić awarię?

Rozwiń

Awarię prądu możesz zgłosić telefonicznie pod bezpłatnym numerem telefonu – 991, a także poprzez formularz zgłoszeniowy. Pod numerem 991 możesz uzyskać informacje dotyczące awarii oraz planowanego czasu ich usunięcia.

Jak mogę zgłosić nielegalny pobór prądu?

Rozwiń

Dostawcy energii od lat borykają się z problemem kradzieży energii elektrycznej. Systematycznie monitorujemy zużycie energii, przeprowadzamy kontrole i zapobiegamy temu procederowi. Jeśli uważasz, że ktoś nielegalnie pobiera energię elektryczną daj nam znać poprzez specjalny, anonimowy formularz.

Jaki jest mój numer Punktu Poboru Energii (PPE)?

Rozwiń

Każdy klient TAURONA ma swój unikalny numer punktu poboru energii. Numer punktu poboru energii (czyli PPE) – znajdziesz m.in. na fakturze za prąd.

Czym jest polecenie zapłaty?

Rozwiń

Polecenie zapłaty to prosty i bezpieczny sposób na płacenie rachunków. Nie musisz pamiętać o terminach, ponieważ płatności są automatycznie realizowane z Twojego konta bankowego. Wystarczy, że wypełnisz formularz zamieszczony na naszej stronie i dostarczysz go do punktu obsługi klienta lub wyślesz pocztą.
Wniosek o uruchomienie usługi polecenia zapłaty znajdziesz na tej stronie.

FIRMA
Wniosek na uruchomienie usługi polecenia zapłaty znajdziesz na tej stronie.

4. E-faktura

Czym jest e-faktura i jak mogę zacząć ją otrzymywać?

Rozwiń

E-faktura to faktura w formie elektronicznej. Zawiera ona takie same dane i jest takim samym dowodem sprzedaży, jak faktura papierowa.
Aby zamówić e-fakturę zaloguj się do serwisu Mój TAURON. Więcej informacji o fakturze w formie elektronicznej, znajdziesz tutaj.

FIRMA
Aby zamówić e-fakturę zaloguj się do serwisu Mój TAURON. Więcej informacji o fakturze w formie elektronicznej, znajdziesz tutaj.

Jakie są korzyści z aktywacji e-faktury?

Rozwiń

Dzięki e-fakturze masz łatwy dostęp do swoich rachunków. Są one dostępne od razu po wystawieniu, przez całą dobę, wszędzie tam, gdzie masz Internet. Więcej informacji o korzyściach, jakie daje e-faktura znajdziesz w artykule.

Jakie informacje zawiera e-faktura?

Rozwiń

E-faktura zawiera takie same dane i jest takim samym dowodem sprzedaży, jak faktura papierowa. Aby zamówić e-fakturę zaloguj się do serwisu Mój TAURON.

Skąd będę wiedzieć, że wystawiliście mi e-fakturę?

Rozwiń

Kiedy wystawimy fakturę, zamieścimy ją w serwisie Mój TAURON i wyślemy Ci wiadomość że faktura jest już dostępna na adres e-mail, który nam podałeś.

Czy mogę dostawać faktury elektroniczne i papierowe jednocześnie?

Rozwiń

Po aktywacji usługi e-faktura, Twoją najbliższą i kolejne faktury będziemy udostępniać już tylko w formie elektronicznej serwisie Mój TAURON. Na Twoim koncie w serwisie tworzy się archiwum dokumentów, więc zawsze możesz wrócić do poprzednich rozliczeń.

Od kiedy zacznę dostawać e-faktury zamiast faktur papierowych?

Rozwiń

Po aktywacji usługi e-faktura Twoją najbliższą fakturę wystawimy już w formie elektronicznej. Znajdziesz ją w serwisie Mój TAURON w zakładce „Faktury i płatności”.

5. Licznik

Jak mogę odczytać dane na liczniku prądu?

Rozwiń

Na Twoim liczniku znajdziesz pomiar ilości energii pobranej przez Ciebie z sieci oraz oddanej do sieci przez Twoją mikroinstalację. Jeśli Twoja instalacja działa od 1.04.2022 r. to rozliczamy Cię na podstawie ilości energii pobranej i oddanej po bilansowaniu godzinowym. Aby zweryfikować jaką ilość energii pobrałeś z sieci, a ile oddała do sieci Twoja mikroinstalacja po bilansowaniu godzinowym (czyli ilość, według której Cię rozliczamy), zaloguj się do serwisu eLicznik i sprawdź energię po bilansowaniu.

Dlaczego dane na liczniku są inne niż na fakturze?

Rozwiń

Na liczniku znajdziesz ilość energii pobranej i oddanej do sieci przez Twoją mikroinstalacji przed bilansowaniem, a na fakturze rozliczamy Cię z ilości energii po bilansowaniu godzinowym. Aby sprawdzić ilość energii po bilansowaniu godzinowym, czyli tej do rozliczenia zaloguj się do serwisu Mój TAURON i pobierz Raport Danych Pomiarowych lub zaloguj się do serwisu eLicznik.

Jak mogę zgłosić nieprawidłowe działanie licznika prądu?

Rozwiń

Aby zgłosić niepoprawne działanie licznika, poinformuj nas o tym za pomocą formularza kontaktowego lub zadzwoń pod numer 32 606 0 606 (Infolinia czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach 7:00-20:00, koszt połączenia zgodnie z cennikiem Twojego operatora).

Czy muszę udostępnić licznik kontrolerowi, gdy korzystam z usługi e-odczytów?

Rozwiń

Kontroler, który się wylegitymuje i prosi o udostępnienie licznika powinien mieć do niego dostęp, pomimo, że posiadasz i korzystasz z usługi e-odczytu. Podczas takiej wizyty kontrolujemy nasz system oraz urządzenia, aby były niezawodne i odpowiadały oczekiwaniom klientów.

6. Pozostałe informacje

Czym jest opłata mocowa, dlaczego pojawiła się na fakturze i od czego zależy jej wysokość?

Rozwiń

Opłata mocowa to opłata za gotowość do zabezpieczenia dostarczania prądu, która ma zapewnić bezpieczeństwo energetyczne (stałe dostawy prądu). O wartości opłaty mocowej decyduje Urząd Regulacji Energetyki (URE), który do 30 września każdego roku ogłasza stawki opłaty mocowej na kolejny rok kalendarzowy. Aby dowiedzieć się więcej wejdź na stronę internetową.

Czym jest opłata OZE i dlaczego pojawiła się na mojej fakturze?

Rozwiń

Opłata OZE to opłata kogeneracyjna. To dodatkowy koszt dystrybucyjny, który jest doliczany do każdego rachunku za prąd. Za pobieranie opłaty kogeneracyjnej odpowiedzialny jest dystrybutor energii elektrycznej. Stawka opłaty kogeneracyjnej wyrażana jest w zł/kWh. Wysokość opłaty kogeneracyjnej na rachunku za prąd jest zależna od ilości pobranej energii elektrycznej w danym okresie rozliczeniowym. Występuje ona na wszystkich fakturach za prąd, bez względu na wybranego sprzedawcę energii elektrycznej. Opłata OZE obowiązuje od 1 lipca 2016 roku.

Jak zgłosić przyłączenie mikroinstalacji?

Rozwiń

Druk zgłoszenia przyłączenia mikroinstalacji (ZM) znajdziesz na stronie TAURON Dystrybucja w zakładce Mikroinstalacja. Mikroinstalacja | TAURON Dystrybucja S.A.